loading

تفاوت بروشور و کاتالوگ؛ به کدام یک در کسب‌ و کارمان نیاز داریم؟

تفاوت بروشور و کاتالوگ چیست؟ | چاپ و تبلیغات محیا

تفاوت بروشور و کاتالوگ چیست؟ | چاپ و تبلیغات محیا


دو ابزار تبلیغاتی مهم برای شرکت‌ و کسب‌وکارهای مختلف بروشور و کاتالوگ است. ابزارهایی که امکان معرفی محصولات و خدمات را به مخاطبان شما را می‌دهند. همچنین یک تصویر کلی از کسب‌وکار شما با سابقه فعالیت و تیم‌های فعال و سایر اطلاعات مهم در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. حالا سوال اصلی اینجاست که این اطلاعات در کاتالوگ درج می‌شوند یا بروشور؟ این دو چه تفاوتی با یکدیگر دارند و اساساً چه تاثیری بر فروش خواهند گذاشت؟ همچنین از بروشور یا کاتالوگ چه زمانی استفاده می‌شود؟ در این مطلب ضمن پاسخ به این سوالات، تفاوت بروشور و کاتالوگ را بیان خواهیم کرد. همچنین نحوه چاپ و طراحی بروشور و کاتالوگ از سفارش تا چاپ را برای شما توضیح می‌دهیم.

تعریف بروشور و نحوه چاپ آن

بروشور یک روش تبلیغاتی چاپی است. شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف از بروشور برای معرفی خود و همچنین خدمات یا محصولاتی که دارند، استفاده می‌کنند. در واقع بروشورها یک شمای کلی از کسب‌وکار و موضوع فعالیت و محصولات و خدمات به‌طور کلی ارائه می‌دهند. بروشور به مشتریان و مخاطبان شما کمک می‌کند که علاوه‌بر آگاهی از کسب‌وکار شما، از آخرین تغییرات در محصولات و خدمات با خبر شوند.

چاپ بروشور تبلیغاتی | چاپ و تبلیغات محیا
چاپ بروشور تبلیغاتی | چاپ و تبلیغات محیا

نکات طراحی و چاپ بروشور

در طراحی بروشور با توجه به نوع کسب‌وکار خود باید به نکات مهمی توجه کنید تا نتیجه مطلوب را از آن بگیرید. به‌طور کلی این ابزار تبلیغاتی معمولا مختصر و در چند صفحه محدود طراحی و چاپ می‌شود.

آیتم‌های کاربردی در بروشورها، شامل عکس و متن هستند. دو عاملی که در جذابیت بصری و محتوای تاثیر زیادی می‌گذارند. پس باید سعی کنید، پیش از سفارش چاپ بروشور، عکس و تصاویر گرافیکی مرتبط را با کیفیت بالا تهیه کنید. 

متن‌ها هم معرف شخصیت کسب‌وکار شما خواهند بود. هر اندازه در تولیدمحتوای متنی خلاق‌تر باشبد و بتوانید در عین اختصار مفاهیم اصلی را به مخاطب برسانید، بروشور شما جذاب‌تر خواهد بود. هماهنگی متن و تصویر هم در نهایت، اهمیت زیادی در جذابیت بصری بروشور خواهند داشت. 

در ادامه با تعریف کاتالوگ، به تفاوت بروشور و کاتالوگ می‌پردازیم و نحوه چاپ هر یک را بیان خواهیم کرد.

کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ‌ها یکی دیگر از ابزارهای چاپی تبلیغاتی برای شرکت‌ها هستند. از این محصول چاپی برای معرفی خدمات و محصولات شرکت به‌نحوی جذاب و کامل استفاده می‌شود. به‌صورتی که کسب‌وکارها لیست محصولات یا خدمات خود را به‌طور کامل در کاتالوگ‌ها معرفی می‌کنند تا مخاطبان علاوه‌بر آشنایی با آن‌ها، بتوانند محصولات مورد نیاز خود را از شرکت سفارش دهند.

به‌همین خاطر حجم کاتالوگ از بروشور بیشتر است و در صفحات بیشتری چاپ می‌شود.

از کاتالوگ بیشتر در نمایشگاه‌ها، جلسات کاری و فضاهای معرفی محصول استفاده می‌شود.

چاپ کاتالوگ محصولات | چاپ و تبلیغات محیا
چاپ کاتالوگ محصولات | چاپ و تبلیغات محیا

نکات طراحی و چاپ کاتالوگ

در چاپ این محصول، تصویر بیشترین تاثیر را بر مخاطب دارد و این مورد را می‌توان یک تفاوت بروشور و کاتالوگ دانست.

کاربرد کاتالوگ معرفی محصول یا خدمت است. به‌صورتی که مخاطب شما با آنچه ارائه می‌دهید به‌طور کامل آشنا شود. به‌همین خاطر تصاویر محصولات یا خدمات پررنگ‌تر از توضیحات خواهد بود. در عین حال محتوای متنی شما باید تا حد امکان مختصر و کاربردی باشد.

تفاوت بروشور و کاتالوگ چیست؟

از بروشور و کاتالوگ می‌توانید برای اهداف مختلفی استفاده کنید. اما پیش از هر چیز باید تفاوت آن‌ها را به‌طور کامل بدانید. این تفاوت‌ها را در بخش‌های مختلف متن تا حدی بیان کردیم. در عین حال به‌صورت جامع در یک دسته‌بندی کلی آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

هدف طراحی

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های بروشور و کاتالوگ، هدف آن است. به‌طور کلی می‌توان گفت تمامی مجموعه‌ها برای معرفی خود نیاز به بروشور دارند تا تصویری را در ذهن مخاطب شکل دهند. این کاربرد و هدف اصلی بروشورهاست. اما کاتالوگ‌ها برای معرفی محصول و خدمات طراحی می‌شوند و تکیه اصلی آن‌ها بر شناساندن تک تک محصولات و خدمات با جزئیات کامل از جمله قیمت است.

تفاوت بروشور و کاتالوگ | چاپ و تبلیغات محیا
تفاوت بروشور و کاتالوگ | چاپ و تبلیغات محیا

کاربرد و نحوهٔ استفاده

تفاوت دیگر بروشور و کاتالوگ را می‌توان در کاربرد آن‌ها دانست. بروشورها معمولاً در جلسات کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند تا به مخاطبان دیدی از یک سازمان بدهند. ابزاری که در برندینگ یک مجموعه بسیار موثر است و نقش تبلیغاتی برای آن دارد. این در صورتی‌ست که کاتالوگ‌ها صرفاً برای معرفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نحوه طراحی 

طراحی این دو ابزار چاپی دیگر تفاوت بروشور و کاتالوگ است. بروشورها بیشتر حاوی اطلاعات و بسیار کم‌حجم هستند. به‌صورتی که مخاطب شما با یک ورق زدن کلی می‌تواند، تصویری از کسب‌وکار شما را در ذهن داشته باشد. در کاتالوگ این فضا جزئی‌تر است و همه‌چیز به‌صورت تک تک در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد. حجم کاتالوگ‌ها گاهی چندین صفحه خواهد بود.

نوع محتوا

بروشور بیشتر بر پایه محتوای متنی و چند عکس خواهد بود. به‌همین دلیل باید در معرفی شما از بهترین کلمات و عبارات در عین اختصار استفاده شود. ولی کاتالوگ‌ها کتابچه‌هایی هستند که بیشتر بر پایه تصویر و جزئیات متنی آن خواهند بود.

انواع تبلیغات چاپی با گروه چاپ و تبلیغات محیا

شما با توجه به نیاز کسب‌وکار خود به ابزارهای تبلیغاتی متنوعی نیاز دارید. اما الزاماً استفاده از همه ابزارها نمی‌تواند برای شما سودمند باشد. در نتیجه بهترین تصمیم این است که هزینه تبلیغات خود را بهینه کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

نکتهٔ بعدی در رابطه با شناخت این ابزارهاست. در واقع هر چقدر دید بهتری نسبت به تبلیغات مختلف داشته باشید، می‌توانید آن‌ها را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید. ما در گروه چاپ و تبلیغات محیا، علاوه‌بر اطلاعات لازم در مورد انواع روش‌های چاپی، مشاوره‌های مورد نیاز شما را پیش از سفارش ارائه می‌کنیم تا با خیال راحت تبلیغات خود را بهینه و با نتیجه مطلوب انجام دهید.

در این مقاله دو روش تبلیغاتی موثر یعنی چاپ بروشور و چاپ کاتالوگ را به شما معرفی کردیم. برای سایر روش‌های تبلیغات چاپی هم می‌توانید بخش آموزش را مشاهده کنید یا با کارشناسان چاپ و تبلیغات محیا تماس بگیرید. اینجا همه چیز برای یک تبلیغات حرفه‌ای آماده است.

با کارشناسان چاپ و تبلیغات محیا در تماس باشید.

آموزشچاپ

تبلیغات چاپیچاپ بروشورچاپ کاتالوگ محصولاتچاپ و تبلیغات محیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *