loading

تاثیر رنگ در چاپ

چاپ رنگی براساس سه رنگ اصلی که عبارتند از زرد، مژنتا و سایان که مجموعه وسیع و نامحدودی ازرنگها  را ایجاد می کنند بنا نهاده شده است . به این مجموعه باید رنگ چهارمی را هم اضافه کرد که این رنگ رنگ مشکی است.

رنگهای مکمل از رنگهای اصلی تشکیل می شوند رنگ های مختلف هریک از این سه رنگ را رنگهای ثانویه می گویند. هریک از رنگ های ثانویه به ترتیب از دو رنگ اولیه تشکیل می شوند. رنگ های ثانویه عبارتند از سبز، آبی، سرخ آبی است .

مثلا رنگ نارنجی از ترکیب دو رنگ زرد و قرمز تشکیل می شود یا رنگ سبز از ترکیب رنگ آبی و زرد و رنگ بنفش از ترکیب آبی و قرمز تشکیل می شوند.

درجه روشنایی به میزان روشنی یا تاریکی رنگ مربوط می شود و مشخص می کند که به چه میزان به سفیدی یا سیاهی نزدیک است.

رنگ های فرآیندی هم رنگهای تولید شده از چهار رنگ اصلی می باشند که یا درصدهای مختلف از صفر تا صد درصد چاپ می شوند از ترکیب و درکنار هم قرار گرفتن درصدهای مختلف چهار رنگ اصلی درصدهای مختلفی از رنگهای جدید بدست می آید.

استفاده از رنگهای مختلف در چاپ و تأثیر آنها:

در چاپ بعضی از رنگها کاربردی تر است و استفاده از آنها بیشتر می باشد مثلا رنگ قرمز و مشکی در چاپ از تضاد زیبایی برخوردار است . در چاپ محصولات مختلف باید از رنگهای مختلف هم استفاده شود.مثلا در چاپ تراکت پیش زمینه های سفید بیشتر ازستفاده می شود زیرا تراکت حامی پیامی از خدمات می باشد که نوشته روی کاغذ سفید راحت تر خوانده می شود و جلب توجه بیشتری دارد.

ولی در چاپ جعبه و کارتن به علت تیره بودن متریال اصلی،استفاده از رنگهای روشن و جذاب کاربرد بیشتری دارد.

در کنار رنگهای اصلی و مکمل رنگهای طلایی،نقره ای و رنگهای پنتون نیز بسیار کاربرد دارد.

رنگهای طلایی و نقره ای به عنوان رنگ پنجم و رنگهای پنتون به عنوان رنگهای اختصاصی استفاده می شود که باعث زیبایی دو چندان محصول می گردد.

رنگهای پنتون بیشتر در چاپ کاتالوگ،جعبه های لوکس و … کاربرد دارد.

اما امروزه در تذهیب قرآن بسیار استفاده میشود.

رنگهای متضاد:

رنگهایی مانند زرد و بنفش، آبی و نارنجی و یا سبز و قرمز می باشند.

یادمان باشد رنگهای سفید ومشکی به همه رنگها می آیند،مثلا رنگ قرمز یا زرشکی با رنگ سیاه نمود خوبی دارند.

تفاوت چاپ های عمومی و چاپ های اختصاصی:

به مجموعه فایل های چاپی که برای پائین آوردن هزینه ها به صورت مشترک با سایر فایل ها داخل یک فرم چاپی قرار داده می شوند چاپ عمومی گفته می شود. ولی در چاپ اختصاصی کار شما به صورت اختصاصی در فرم اختصاصی چاپ می شود و کاملا مطابق سلیقه و نظر شماست برعکس چاپ عمومی بعلت اینکه در فرم های عمومی فایل ها نسبت به نوع رنگ تفکیک نمی شوند, ممکن است با نظر شما تفاوت داشته باشد.هر فرم عمومی دارای میانگین رنگی خاص می باشد و رنگ ها براساس رنگ قالب فرم چاپی تنظیم شوند بنابراین تمام کارهایی که در این فرم چاپ می شوند پانزده درصد اختلاف رنگ با مانیتور استاندارد دارد. و چون مواد اولیه تغییر می کند و تفاوت میانگین رنگی در هر فرم وجود دارد,بنابراین در فرم های عمومی که حتی یک فرم چاپی اختلاف دارند سفارشات با هم متفاوت بوده و قابل مقایسه با هم نیستند و این تفاوت به سی درصد هم در هر چاپ می رسد. اما در چاپ اختصاصی چون کار تنها برای شماست مسئول چاپ توجه بیشتری کرده تا رنگ ها کاملا مطابق با نظر شما باشد و به همین علت حتی اگر هر چاپ با هم زمان طولانی فاصله داشته باشد کیفیت کار همان کیفیتی است که بار اول برای شما چاپ شده است. در چاپ های عمومی جنس کاغذ با توجه به نوع کاغذ موجود در بازار انتخاب می شود ولی در چاپ اختصاصی جنس کاغذ با نظر شما انتخاب می شود . یکی دیگر از مزایای چاپ اختصاصی این است که در هنگام چاپ یک ناظر می تواند حضور داشته باشد تا بر کیفیت کار نظارت کند اما در چاپ عمومی این امکان وجود ندارد. در مورد هزینه ها باید گفت که چاپ عمومی هزینه ی کمتری نسبت به چاپ اختصاصی دارد.

در چاپ عمومی از حداکثر فضای کاغذ استفاده می شود و کارهای مختلف در کنار یکدیگر چیده میشوند.مثلا در یک کاغذ سایز 60 در90 می توان 16 عدد تراکت آ5 قرار داد.حالا اگر این 16 عدد تراکت چاپ شده سفارش 16 مشتری مختلف باشد باید به ای نکته توجه داشت که مطمئنا پس زمینه ها و رنگ های مختلفی از 16 سلیقه ی مختلف می باشد که چیدمان این رنگ ها درکنار یکدیگر می تواند باعث اختلاف رنگ شدید تری نسبت به چاپ های اختصاصی داشته باشد.در چاپ های اختصاصی اما اینطور نیست وفقط کار شما در ماشین چاپ چیده می شود و می توان نزدیکترین رنگ را به کار مشتری انتخاب کرد.

کارشناسان و ناظران گروه چاپ و تبلیغات محیا در چاپ کار مشتریان حتما زمان چاپ محصول در چاپخانه حضور دارند و این آیتم را به مشتریان عزیز می دهند که خودشان هم نمونه کار چاپی را نظارت و تأیید کنند.در چاپ اختصاصی فقط محصول شما چاپ می شود و امکان ترکیب با رنگهای دیگر و فاحش بودن اختلاف رنگ را کاهش می دهد.

چاپ عمومی بیشتر برای تیراژهای پایین کاربرد دارد.

رنگ و طراحی

چاپچاپ و تبلیغات محیارنگ در چاپصنعت چاپ،کتاب، تبلیغاتطراحیطراحی در چاپمحیا، چاپ و تبلیغات محیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *