loading
شانکار اباجی بیسی

شانکار آباجی بیسی (Shankar Abaji Bhise) متولد 29 آوریل 1867

دانشمندی از کشور هند معروف به ادیسون هند

بیسی اختراع های گوناگونی از خود به جا گذاشت ،از اختراع های معروف این شخص اختراس بیسو تایپ گونه ای حروف چینی سربی بود که 1200 نویسه را در دقیقه تایپ کند

شانکار بیسی در آوریل 1867 در بمئی در خانواده ی فرقه به دنیا آمد

بیسی فرزندی بسیار کنجکاو بود تا اینکه در شش سالگی فرایند کارکردن ساعت نصب شده در یک تندیس که چشمان مجسمه را با جرکت آونگ به طور هماهنگ حرکت می داد را کشف کند

بیسی بسیار به خواندن مجله علاقهه داشت و اطلاعاتی زیادی در این باره به دست می آورد

و بیسی در اواخر زندگی خود به مسائل فراطبیعی علاقه مند شده بود و یکی از اختراع های آن ماشین تحریر روح بود

و عدم موفقیت بیسی در ثبت اختراع های خود باعث شد که در پایان عمر خود یک چهره فراموش شده باشد

و سرانجام شانکار آباجی بیسی ادیسون هند در 7 آوریل 1935 در سن 67 سالگی به کار خود پایان داد

اختراعات عجیب

او یک تابلوی راهنمای الکترونیک طراحی کرد که در کریستال پالاس، در لندن به نمایش گذاشته شد.

بعدا این تابلو مورد استفاده فروشگاه‌های مرکز لندن و ویلز و احتمالا پاریس قرار گرفت.

بیسی همچنین نائوروجی، را با یک رشته اختراعات خیره کننده‌اش از جمله وسایل برقی آشپزخانه، یک تلفن، دستگاهی برای مداوی سردرد و یک سیفون اتوماتیک توالت، آشنا کرد.

ولی مهمترین اختراع بیسی در ارتباط با صنعت چاپ بود:

اختراع بیسوتایپ، که حروف‌چینی سربی بود که موجب انقلابی در صنعت چاپ می‌شد.

با استفاده از این دستگاه تهیه حروف چاپی فلزی به قیمت ارزان برای چاپ کتاب و روزنامه در اسرع وقت امکان پذیر شد، روشی که سریع‌تر و کارآمدتر از روش پیشگامان صنعت چاپ آن زمان بود.

مهمترین اختراع

در آن موقع بود که نائوروجی به به بیسی گفت: لازم است با سرمایه گذارانی که امکانات مالی بیشتری داشته باشند تماس بگیرد و به این منظور بهیسی را با دوستش هنری هایندمن “پدر سوسیالیسم بریتانیا” آشنا کرد.هایندمن، که بریتانیایی و یکی از پیروان کارل مارکس بود، از سیاست استعماری بریتانیا در هند به شدت انتقاد کرده و به طبقه‌ای در لندن که به دنبال سودجویی بودند، حمله می‌کرد.

جالب این است که خود هایندمن که ضد کاپیتالیسم بود از بازرگانان سرشناسی بود که با صنعت چاپ سر و کار زیادی داشت. هایندمن قول داد که مبلغ ۱۵ هزار پوند برای دستگاه بیسوتایپ، جمع آوری کند.

از اینجا به بعد، همه چیز از هم پاشید. پس از آن که شرکت لینوتایپ، یک غول صنعت چاپ، پیشنهاد خرید بیسوتایپ را داد، بیسی وقت زیادی را صرف تکمیل بیسوتایپ کرد با این اطمینان که هایندمن قول تامین هزینه را داده بود.

در سال ۱۹۰۷ هایندمن به این نتیجه رسید که نمی‌تواند پولی را که قولش را داده بود فراهم کند. یک سال بعد پول نائوروجی هم تمام شد. در دسامبر ۱۹۰۸، بیسی دل شکسته ناچار شد کارش را متوقف کند و در حالی که “تا آخرین پوندش” را خرج کرده بود، با کشتی به بمبئی بازگردد.

یکی از مسافران این کشتی گُپال گُخال، یک رهبر سرشناس کنگره ملی هند بود. او که ماشین بیسوتایپ توجهش را جلب کرده بود، در بمبئی بیسی را با راتان جی تاتا، از گروه تاتا آشنا کرد و بیسی توانست با دستور این خانواده که از نظر فعالیت‌های صنعتی شهرت داشتند، یک سندیکای بازرگانی بزرگتر تاسیس کند.

اطلاعات تماس

https://mohsenmp.ir/

تاریخچه

ادیسونادیسون هندحروف چینیحروف سربیشانکار آباجی بیسیکریستال پالاسلندنماشین بیسو تایپماشین تحریر روحهند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *