loading

آشنایی با مرکب و تونر

هرچند که کاغذ را باید به عنوان مهم ترین عامل هزینه ساز در یک کار چاپی دانست اما هزینه مرکب مصرفی نیز از موارد مهم در سفارش چاپ است . هر روش چاپی نیاز به مرکب مخصوص خود دارد حتی ممکن است در یک روش چاپی واحد از مرکب با فرمول مختلف که مخصوص همان ماشین و یا کاغذ مصرفی  و یا مواد چاپ شونده ی دیگر و بر اساس نیازهای مربوطه به خشک شدن و یا سفت شدن در مقابل نور (در مورد پوسترهایی که در معرض نور خورشید قرار می گیرند) و یا موارد سمی بودن ان (چاپ بسته بندی مواد غذایی) استفاده شود . بعضی از مرکب ها به صورت مایع هستند مرکب های چاپ گروار و فلکسی و بعضی دیگر به حالت خمیری شکل هستند (مرکب چاپ افست) .

زمانی که گوتنبرگ اولین چاپ را با استفاده از حروف متحرک در قرن یازدهم انجام داد از مرکب با ترکیب جوشیده شده از تخم کتان و رزین و صابون و دوده استفاده کرد. مرکب های جدید از مواد به شرح ذیل تشکیل شده اند:

_    رنگدانه یا پیگمنت (به صورت پودر) که در حقیقت تشکیل دهنده ی رنگ مرکب است.

_     رزین حالت چسبندگی را به پیگمنت می دهد.

_     حامل نقش روان کننده و انتقال مرکب را از نوردی به نورد دیگر و در نهایت به پلاستیک چاپ شده دارد حامل با رزین ترکیب شده و نقش انتقال رنگ بر روی کاغذ را ایفا می کند.

_     افزودنی ها موادی که برای عملکرد بهتر در روند چاپ و کمک به خشک شدن به مرکب اضافه می کنند.

_      مرکب های چاپ را اکثراً با مخلوط کردن مواد ذکر شده در بالا و ساییدن آن به منظور به دست آمدن مخلوط نرم و پایدار تولید می کنند.

رنگ و طراحی

افستتبلیغات محیاچاپچاپ محیاچاپ و تبلیغاتدیجیتالرنگرنگ در چاپمحیامرکب، چاپ و تبلیغات محیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *