loading

اهمیت و ضرورت چاپ جعبه محصولات غذایی

چاپ-جعبه-مواد-غذایی | محیاپرینیت

چاپ-جعبه-مواد-غذایی | محیاپرینیت


صنعت چاپ و بسته‌بندی از صنایع زیربنایی، اساسی و مادر به‌حساب می‌آید که در بین مدیران کسب‌وکارها فاکتور و عاملی مهم برای رشد فروش، صادرات و توسعه است. امروزه با مشاهده‌ کسب‌وکارهای موفق درمیابیم که بسته‌بندی و چاپ جایگاه ویژه‌ای در برنامه‌های توسعه‌ای شرکت‌ها دارد. برای بقا و رشد کسب‌وکارمان و عقب نماندن از رقبا دیر یا زود به صنعت چاپ و بسته‌بندی نیاز پیدا خواهیم کرد. در این مقاله با شما به موضوع اهمیت و ضرورت چاپ جعبه محصولات غذایی می‌پردازیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

اهداف و مزایا چاپ جعبه محصولات غذایی | چاپ محیا
اهداف و مزایا چاپ جعبه محصولات غذایی | چاپ محیا

چاپ و بسته‌بندی مواد غذایی

محصولات غذایی با توجه به اینکه در کدام گروه از مواد غذایی قرار می‌گیرد، بسته‌بندی‌های می‌شود. برای مثال بسته‌بندی شکلات با غذای نیمه آماده متفاوت است. اما نکته ثابت در تمامی انواع، بهداشتی بودن جعبه یا پاکتی‌ست که محصول در آن قرار می‌گیرد.

در حال حاضر با افزایش رستوران، کافه و فروشگاه‌هایی که مواد غذایی یا نوشیدنی‌های بیرون‌بر ارائه می‌کنند، توجه به بسته‌بندی و جعبه محصولات غذایی اهمیت دو چندانی پیدا کرده است. در گذشته بیشتر جعبه‌ها برای پیتزا تولید و چاپ می‌شد اما در حال حاضر انواع لیوان‌های کاغذی، جعبه‌‌های سوخاری‌ها، شیرینی، بیسکوئیت، مواد خوراکی مانند دونات، پاستیل، خرما یا غذاهای نیمه آماده، دمنوش‌ها و غیره از جمله محصولاتی هستند که از جعبه استفاده می‌کنند.

 چاپ بسته‌بندی این محصول با کمی خلاقیت می‌تواند برند شما را در ذهن مخاطب ماندگار کند و او را به انتخاب محصول شما در بین رقبا ترغیب نماید.

انواع بسته‌بندی مواد غذایی

طراحی و چاپ بسته‌بندی با توجه به اینکه چه محصولی ارائه می‌دهید، انجام می‌شود. صنعت غذایی به دلیل گستردگی خود شامل انواع مواد مثل لبنیات، فرآورده‌های گوشتی، میوه، سبزیجات، ترشی‌ها، خوراکی‌ها، آجیل، نوشیدنی و غیره می‌شود. طبیعی‌ست که برای تمامی این موارد امکان استفاده از بسته‌بندی مقوایی وجود ندارد. در نتیجه انواع بسته‌بندی را می‌توان شامل موارد زیر دانست:

  • شیشه
  • مقوا و کاغذ
  • پلاستیک
  • فلز

برخی محصولات هم از بسته‌بندی‌های ترکیبی استفاده می‌کنند. نمونه آن را می‌توانید در لبنیات به‌وفور ببینید. بسته‌بندی‌های پنیر که در یک محفظه پلاستیک هستند و به‌عنوان مکمل، جعبه مقوایی روی آن به‌کار رفته است.

هدف از چاپ جعبه محصولات غذایی

صنایع چاپ و بسته‌بندی در تمام زمینه‌های تولیدی کالا و محصولات حضوری پررنگ دارد. یکی از این زمینه‌ها کالاهای خوراکی و غذایی است. اهمیت چاپ جعبه محصولات غذایی برای این نوع کالاها بر کسی پوشیده نیست. در ادامه به بررسی اهداف و مزایای چاپ و بسته‌بندی می‌پردازیم.

مراقبت از محصول و کالا

محصولات غذایی به طور مستقیم با سلامت بدن در ارتباط هستند. فساد و مسموم شدن خوراکی‌ها می‌تواند موجب بیماری انسان شود. ضروری است که مواد غذایی در محیطی امن و سالم نگهداری شود تا بتواند سلامت خود را حفظ کند. در مرحله بعد، بسته‌بندی این نوع کالاها باید به‌گونه‌ای باشد که در برابر فشار محصولات دیگر یا ضربات ناشی از حمل مصون بماند و سالم به مقصد خود برسند.

راه ارتباطی شما با مشتری

زمانی که شما اقدام به چاپ جعبه محصولات غذایی می‌کنید آدرس، شبکه‌های اجتماعی و شماره تماس شما بر روی آن درج می‌شود. یکی از اساسی‌ترین عوامل رشد کسب‌وکار، وفادار سازی و جلب اطمینان مشتریان است. اگر شما راه ارتباطی ساده و روشنی برای مشتری خود ایجاد نکنید، دسترسی او به محصولات و ارتباط با شما سخت و دشوار می‌شود؛ درنتیجه ارتباط مجددی برای خرید محصول یا انتقاد، پیشنهاد و پشتیانی رخ نمی‌دهد.

مارکتینگ مؤثر و کاربردی

شما با چاپ جعبه محصولات غذایی لباسی برای کالای خود طراحی ‌می‌کنید. انسان‌ها به‌صورت کاملاً فطری جذب نظم و زیبایی می‌شوند. زمانی که محصول شما ظاهری جذاب و جلب‌کننده نداشته باشد، اهمیتی ندارد که در داخل جعبه چیست؛ زیرا مشتری بر اساس ظاهر، محتوی را حدس می‌زند. شایسته است در کنار بالا بردن کیفیت کالا به ظاهر آن هم توجهی ویژه کرد.

نظم و چینش مواد در جعبه محصولات غذایی | چاپ محیا
نظم و چینش مواد در جعبه محصولات غذایی | چاپ محیا

ایجاد نظم، ترتیب و چشم‌نوازی

همان‌طور که گفته شد انسان ذاتاً جذب نظم و زیبایی می‌شود. با قدم زدن در شهر کمتر فروشگاهی را می‌یابید که محصولات خود را به‌صورت فله‌ای و درهم به فروش برساند. با چاپ و بسته‌بندی محصولات غذایی و یکسان‌سازی ظاهری، نمایی شیک و جذاب از آن می‌سازید و این به‌معنی فروش بیشتر، رشد و توسعه کسب‌و‌کار شما است.

کره زمین خانه ماست

وضعیت زیست‌محیطی و آلودگی زمین برای همگان روشن و واضح است. تولید پلاستیک و مشتقات آن آب‌وخاک را آلوده می‌کند. آلوده شدن آب‌وخاک به‌منزله آلوده شدن بدن ماست؛ زیرا انسان به‌طور مدام با آب‌وخاک و تغذیه از آن سروکار دارد. ضروری است که به بسته‌بندی سالم و سازگاربامحیط‌زیست روی بیاوریم.

به محصول غذایی هویت بدهید

محصول غذایی که داخل یک جعبه و محفظه نگهداری قرار دارد، راه ارتباطی با بیرون نخواهد داشت. با چاپ جعبه محصولات غذایی، کالای خود را به موجودی زنده تبدیل می‌کنیم که هنگام بازاریابی با مشتری صحبت می‌کند. تا مادامی‌که هماهنگی بین صحبت‌های یک بازاریاب و ظاهر یک کالا وجود نداشته باشد به‌احتمال بسیار زیاد خریدی صورت نمی‌گیرد. این امکان را برای محصول غذایی خود به وجود آورید که خودش با زبانی روشن و واضح با مشتری شما سخن بگوید.

ویژگی‌های چاپ جعبه محصولات غذایی

در این صنعت باید به مشخصات بسته بندی مواد غذایی توجه کنید تا بتوانید یک جعبه مناسب طراحی و چاپ کنید که علاوه‌بر رعایت موارد فنی، از لحاظ ظاهری هم جذاب باشد. به‌طور کلی می‌توان ویژگی‌های اصلی بسته‌بندی مواد غذایی را به‌صورت زیر عنوان کرد.

  • رعایت اصول بهداشتی: برای بسته‌بندی مواد غذایی باید از مقواهای بهداشتی استفاده شود. ضمن اینکه مقاومت کافی در هنگام حمل‌ونقل و توزیع داشته باشد و محتویات آن آسیب نبیند. این نکته در مورد غذاها و نوشیدنی‌های بیرون‌بر هم صدق می‌کند که امکان حفظ مواد به‌صورت اولیه را برای چند ساعت داشته باشد. 
  • جذابیت بصری: بخشی از هویت برند شما به بسته‌بندی محصول و ویترینی که برای آن می‌سازید، وابسته است. بسته‌بندی محصول شما علاوه‌بر رعایت اصول اولیه مثل متناسب بودن با نوع محصول و قابلیت محافظت از محتویات داخل آن، هر چقدر خلاقانه‌تر باشد، برای مخاطب جذاب‌تر خواهد بود. ضمن اینکه می‌توانید از رنگ سازمانی یا لوگوی خود در طراحی استفاده کنید.
  • درج اطلاعات لازم روی بسته: بسته‌بندی تمامی انواع مواد غذایی اطلاعاتی را به مخاطب می‌دهد که شامل نام محصول، مواد اولیه، تاریخ تولید، محل تولید و غیره است. بسته‌بندی باید به‌گونه‌ای باشد که نه تنها فضای کافی برای درج اطلاعات داشته باشد بلکه جذابیت خود را حفظ کند.

نکات کاربردی در بسته‌بندی مواد غذایی

  • ظاهری شیک، جذاب و جلب‌کننده برای بازار هدف و مشتریان داشته باشد.
  • بادوام و محکم و مقاوم در برابر فشار، ضربه و حوادث احتمالی باشد.
  • پیام، هدف و شعار شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مخاطب و بازار برساند.
  • مقاوم باشد؛ اما نه به‌ بهای غیر قابل باز کردن بودن و آسیب دیدن هنگام گشایش
  • ارتباط خود با مشتری را روی همان بسته‌بندی هموار، ساده و میسر کند.
  • به مشتری این اطمینان را بدهید که محصولتان سالم، ایمن و مفید برای سلامتی است.
  • از بسته‌بندی و جعبه بدون طرح و چاپ دوری کنید و حتماً اقدام به ثبت لوگو یا اطلاعات محصول کنید.
  • نشان‌دهنده هویت و شخصیت مواد غذایی و محصولات تولیدی شما باشد.
  • با جنس مواد غذایی و فاسدشدنی سازگاری داشته و سالم و بهداشتی باشد.
ویژگی‌های یک بسته‌بندی و جعبه مناسب و بهینه | چاپ و تبلیغات محیا
ویژگی‌های یک بسته‌بندی و جعبه مناسب و بهینه | چاپ و تبلیغات محیا

نکات مهم چاپ جعبه محصولات غذایی

برای به دست آوردن بیشترین بازدهی ثمر از بسته‌بندی و چاپ باید به نکات مهمی توجه کرد. انتخاب جنس جعبه، نوع مواد اولیه، طول عمر مفید، بهینه‌ترین شکل ممکن برای پوشش محصول، سبکی و آسودگی در حمل‌ونقل ازجمله این موارد هستند. بهتر است قبل از اقدام به چاپ و تولید در مورد این موضوعات به نتیجه رسیده باشید تا ثمربخشی بیشتری برای شما داشته باشد.

قیمت چاپ و بسته‌بندی

قیمت تمام‌شده چاپ و ساخت جعبه بسته‌بندی به عوامل و فاکتورهای زیادی وابسته است. نوع طرح و رنگ و میزان طرح چاپ‌شده، جنس و کیفیت مقوا، پلاستیک و کاغذ کارشده در محصول و تعدادی که در هر بار سفارش تولید می‌شود، قیمت نهایی چاپ و بسته‌بندی محصولات را مشخص می‌کند.

شما می‌توانید مناسب با بودجه‌ای که در نظر دارید اقدام به تولید جعبه برای بسته‌بندی مواد غذایی کنید. اهمیت و ضرورت چاپ و بسته‌بندی محصولات غذایی و فروش بیشتر ایجاب می‌کند که این قسمت از کسب‌وکارتان را به دید هزینه ننگرید و آن را یک سرمایه‌گذاری برای رشد بیشتر بدانید.

بسته‌بندی ساده، شیک و جذاب برای مواد غذایی | چاپ و تبلیغات محیا
بسته‌بندی ساده، شیک و جذاب برای مواد غذایی | چاپ و تبلیغات محیا

چاپ جعبه محصولات غذایی با گروه چاپ و تبلیغات محیا

در بازار رقابتی محصولات غذایی باید پویا، باکیفیت و خلاق بود. مردم در خرید مواد غذایی نسبت به دیگر صنایع وفاداری بیشتری به یک محصول از خود نشان می‌دهند. زمانی که شما به چاپ و بسته‌بندی به دید یک سرمایه‌گذاری بنگرید و تلاش کنید ظاهری جذاب و شیک برای محصول خود بسازید، مشتری را به خرید کردن نزدیک می‌کنید. در مواد خوراکی که به‌صورت باز به خریدوفروش نمی‌رسند، اولین قدم چاپ جعبه محصولات غذایی است. قدم اول بازاریابی محصولات خود را محکم و مطمئن بردارید. گروه چاپ و تبلیعات محیا انواع جعبه‌های محصولات مواد غذایی را ضمن مشاوره و طراحی به سفارش شما به چاپ می‌رساند.

آموزشمتفرقه

جعبه مقواییجعبه مواد غذایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *