loading

معرفی انواع کاغذ چاپ

1-      کاغذ غیر اسیدی                  

کاغذ بدون اسید کاغذ با پ هاش (PH) 7 و بالاتر است عمر این کاغذ در مقایسه با کاغذ درجه ی اسیدی بالا بسیار طولانی تر  است و برای چاپ کتاب و نشریاتی که باید شرایط مطلوب و ماندگاری خوبی داشته باشد استفاده می شود. فرآوری این کاغذ به صورتی است که اسید موجود در خمیر چوب را که به صورت طبیعی ایجاد می شود، خنثی می کند کاغذ اسیدی در طول زمان تغییر رنگ می دهد و رنگ آن زرد می شود .

2-     کاغذ روزنامه 

کاغذ روزنامه از خمیر مکانیکی تهیه شده که عمدتاً از خمیر چوب و الیاف بازیافتی است و برای چاپ روزنامه و صورت حساب های ارزان قیمت مثل قبض آب و برق و غیره استفاده می شود. به دلیل وجود ناخالصی موجود در الیاف که لکنین نام دارد، رنگ آن با قرار گرفتن در معرض نور تغییر کرده و حالت پوسیدگی و شکنندگی پیدا می کند از کاغذ روزنامه در حجم وسیعی در بازار چاپ و نشر کتاب های جیبی استفاده می شود.

3-    کاغذ مکانیکی                                               

نوع مرغوب تری از کاغذ روزنامه است که بخش عمده ی آن از چوب تشکیل شده و درصدی خمیر شیمیایی نیز برای افزایش مقاومت آن به آن افزوده می شود. به منظور بالا بردن کیفیت این نوع کاغذ خمیر آن را با مواد شیمیایی سفید می کنند تا رنگ آن روشن تر شود. سطح کاغذ را با استفاده از نوردهای سوپر کلیندر پرداخت کرده و به این ترتیب با کیفیت بهتری عرضه می شود. یک نوع از این کاغذWSOP(در قطع چاپ افست و روناتیو) نام دارد و مورد استفاده در چاپ افست تولید می شود که سطح آن به همین منظور پرداخت شده و مشابه کاغذ های چاپ افست است.

از این نوع کاغذ برای چاپ مجله و بروشور های ارزانقیمت استفاده می شود. چاپ ترام تا 120 خط نیز با استفاده از این کاغذ با کیفیت رضایت بخش چاپ خواهد شد.

4-   کاغذ شیمیایی                                                

در ساخت این کاغذ نیز از خمیر چوب استفاده می شود اما به جای استفاده از روش مکانیکی آن را با روش شیمیایی تولید می کنند. مقدار خمیر شیمیایی مصرفی در این روش تقریباً 90 درصد است. این نوع کاغذ از استحکام و رنگ خوبی برخوردار است و عموماً به عنوان کاغذ تحریر و کاغذ فتوکپی و مجله استفاده می شود. درجه ی رنگ پذیری آن در حد مطلوب است اما کیفیت چاپ رنگی با آن در حد گلاسه نیست. این نوع کاغذ را باید در ردیف کاغذ  های سبک و مناسب برای سربرگ های اداری و تحریر و تایپ دانست.

5-     کاغذ کارتریج                        

 کاغذ کارتریج از انواع کاغذ های نسبتاً سخت است و از خمیر چوب با الیاف کوتاه ساخته می شود. از این نوع کاغذ برای رسم و چاپ استفاده می شود و انواع آن به صورت خشن، نیمه خشن، بدون پرداخت و باپرداخت تولید می شود.

6-     مقوا                                                                            

از مقوا برای تهیه جلد کتاب، کاتالوگ و ساخت جعبه و کارتن استفاده می شود. مقوا معمولاً از کاغذ بدون پوشش تهیه می شود و نوع پوشش دار آن هم تولید می شود. وزن مقوا معمولاً از 150 گرم شروع می شود. مقوای ضخیم تر را می توان از لمینیت کردن دو تا سه لایه مقوا به یکدیگر تهیه کرد. ضخامت جلد کتاب با واحد پونت تعیین می شود که از مقوایی با ضخامت 10 پونت(200) شروع شدن و تا 15 و 17 پونت (30) برای کتاب های سنگین و بزرگ استفاده می شود حتی از مقوای ضخیم تر نیز برای مواد بسته بندی و تهیه ی کتاب بچه ها و یا مقوای جلد صحافی استفاده می کنند.

7-    کاغذ آنتیک                                      

معمولاً به کاغذ های با حجم خوب و سطح زبر و خشن آنتیک گفته می شود که شبیه به کاغذهای دست ساز است. از این کاغذ برای چاپ کتاب استفاده می شود.

8-    کاغذ آنتیک فشرده                                                  

خصوصیات سطح این کاغذ نسبت به کاغذ آنتیک حجیم، بهتر است. چون الیاف آن با استفاده از دنده ی رول فشرده می شود. این کاغذ برای چاپ کارهای ترامه و یا چاپ رنگی با تنپلات وسیع و یا نشان دادن جزئیات ریز در تصویر چاپ شده مناسب نمی باشد.

9-    کاغذ انگلیسی با سطح نرم

با وجود اینکه این نوع کاغذ از انواع کاغذ های بدون پوشش است اما از آن برای چاپ کارهای ترامه سیاه و سفید و رنگی استفاده می شود. نرمی سطح این کاغذ امکان چاپ خطوط ریز و جزئیات تصویر را فراهم می کند.

10-   کاغذ گلاسه

کاغذ با پوشش گلاسه و صاف، از بهترین نوع کاغذ های اندود شده می باشد که سطح آن بسیار صاف و براق بوده وبا استفاده از مواد معدنی و خاک چینی پوشش داده شده که به آن Art paper نیز گفته می شد و پرداخت سطح آن با استفاده از نورد های کلیندر صورت می گیرد از کاغذ گلاسه برای چاپ کارهای رنگی و ترامه و چاپ مجلات با کیفیت بالا استفاده می شود. نوع ارزان تر آن به خمیر چوب و یا الیاف باز یافتی تولید می شود.

کاغذ گلاسه ی مات و یا ابریشمی را نیز با روش مشابه با کاغذ های گلاسه و استفاده از مواد معدنی و خاک چینی پوشش می دهند، اما کاربرد نورد کلیندر در آن بیشتر به منظور پرداخت کردن سطح آن انجام می شود و نه برای براق شدن، در نتیجه سطح این کاغذ مات خواهد بود. اما می تواند بهترین کیفیت را در چاپ کارهای رنگی و سیاه و سفید داشته باشد. خواندن متن به راحتی انجام شده و تصویر رنگی چاپ شده نیز بدون تداخل با درخشندگی سطح کاغذ چاپ می شود. از روش دیگری نیز برای پرداخت  کاغذ مات استفاده می شود که در آن به جای کلیندر از نورد micro embossed roll استفاده می کنند.

کیفیت کاغذ کارتریج پوشش شده نیز، تقریباً چیزی بین کاغذ گلاسه ی مات و کاغذ بدون پوشش است. این نوع کاغذ، از گلاسه های مات سبک تر است و در چاپ بعضی از مجلات رنگی و کتاب های عکس دار استفاده می شود. کاغذ کرومو نیز فقط در یک طرف پوشش شده و برای چاپ پوستر، نمونه گیری و چاپ کتاب و لیبل استفاده می شود.

11- کاغذ پلاستیکی                      

 این نوع کاغذ از مواد پلاستیکی و یا لاتکس latex تولید می شود و یا اینکه با پوشش دادن کاغذ معمولی با مواد پلاستیک ساخته می شود. هر چند که قیمت آن گران است اما برای تولید محصولات ضد آب، مثل نقشه و کتاب کودکان و غیره کاربرد دارد. جنس آن بسیار زبر و خشن و قابل شستشو ست. چاپ این نوع کاغذ، نیاز به مرکب .و تکنیک خاص دارد.

12-    کاغذ خود کپی (کاربن لس)

کاغذ خود کپی با پوششی مخصوص تولید شده که می تواند رنگ آبی و سیاه را با وارد آوردن فشار بر روی آن به کاغذ زیرین منتقل کند. کاغذ خود کپی معمولاً در چند نسخه تهیه شده که در پشت نسخه ی اول از کپسول های بسیار ریز رنگی برای انتقال تصویر و یا متن به صفحه زیرین استفاده می شود.

13-   کاغذ چاپ دیجیتال                            

پیشرفتهای به وجود آمده در چاپ دیجیتال، استفاده از هر نوع کاغذ را که در روش چاپ افست نیز استفاده می شود. برای چاپ دیجیتال فراهم کرده است، ولی تا قبل از آن، نیاز به استفاده از کاغذ های مخصوص، که برای چاپ دیجیتال در نظر گرفته شدهبود، از نیاز های ضروری برای چاپ با روش دیجیتال بود.

در چاپ دیجیتال، از تونر به جای مرکب استفاده می شود، که در حقیقت تصویر سازی بر روی کاغذ انجام می یابد. استفاده از کاغذ گلاسه در روش های الکتروگرافی می تواند مشکلاتی را ایجاد کند که ناشی از عملکرد پوشش کاغذ به عنوان یک عایق است. درجه ی رطوبت کاغذ در چاپ دیجیتال یکی از موارد حیاتی ست. کاغذ های مخصوصی برای این روش عرضه می شود که از نوع کاغذ های پلاستیکی است، ولی از نظر ظاهر شبیه به کاغذ های گلاسه است. بدون آنکه مشکلات ناشی از مصرف کاغذ گلاسه  را در چاپ ایجاد کند.

قیمت این نوع کاغذ نسبت به نوع مشابه آن که در روش چاپ افست مصرف می شود، گران تر است.

14-    کاغذ های مخصوص  

بسیاری از کاغذ های مخصوص را در پروسه ی تولید با افزودن مواد معدنی با آن و یا عمل آوری خاص که پس از تولید کاغذ و یا ماشین های مجزا صورت می گیرد. تهیه می کنند. این نوع کاغذ می تواند کاغذ اسکناس، کاغذ دیواری، کاغذ های مخصوص برای مواد امنیتی، کاغذ خود چسب و یا تمبر باشد.

کاغذ و انواع آن

تاریخچه چاپتبلیغات محیاچاپچاپ بروشورچاپ تخته شاسیچاپ کاتالوگچاپ محیاچاپ،چاپ کتاب،کتابصنعت چاپکاغذمحیا، چاپ و تبلیغات محیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *