loading

در گذشته برای انتقال مایعات مثل آب دوغ شیر ،روغن و… از پوست حیوانات استفاده می کردند و از شاخ حیوانات برای جابه جا کردم مواد غذایی و پس از ظهور انقلاب صنعتی تحولی بر جابه جای محصولات غذایی اتفاق افتاد،ما در این مقاله می خواهیم شما را با بسته بندی تترا پک آشنا کنیم یک بسته بنی موفق در حمل نقل مایعات

تاریخچه

بنیان گذار این نوع بسته بندی رابنراوزینگ سوئدی بود

این شخص در سال 1943 میلادی این بسته بندی را به همه معرفی کرد و با نام تترا کلاستیکبه بازر رفت به شکل یک هرم بود و فرایند ساخت این محصل در سوئد شکل گرفت

در سال 1992 برای در اختیار داشتن سیستم های فرایند دست به خرید شرکت سوئدی آلفالاوال زد.شرکت آلفالاوال متعلق به دکتر لاوال مختصر سیستم فرآیند بود

بعدها شرکت تتراپک روش انحصاری بسته بندی خود را که بسته بندی در مواد چند لایه مخصوص تتراپک بود،

توسعه داد و امروزه شرکت تتراپک علاوه بر انواع بسته بندی ، کاغذ چند وجهی، انواع بسته بندی های پلاستیکی را به تولید خود اضافه کرده است.

بسته بندی

بسته بندی، علمی است میان رشته ای که از جمله این رشته‌ها می‌توان به طراحی صنعتی، گرافیک، چاپ و مهندسی صنایع اشاره نمود. در زمینه طراحی بسته بندی، استانداردهایی نیز تدوین گردیده که بسیاری از آنها مربوط به

موقعیت های نظامی و لجستیک بوده و توسط مراکزی همچون US Navy و NAVSO ارائه گردیده اند.

معمولا در بازار فروش، برای هر بسته بندی می توان وظایفی همچون نگهداری از محصول، ارائه اطلاعات مربوط به محتوا و شناساندن کالای بسته بندی شده را در نظر گرفت.

از جمله نمونه هایی از بسته بندی که در زمینه نگهداری مواد غذایی متداول گردیده اند،

نمونه هایی هستند که با نام تجاری Tetra Pak و یا Tetra Brik شناخته شده اند که از نوع بسته بندی های چند لایه بوده و به منظور نگهداری طولانی مدت مواد غذایی در دمای محیط مورد استفاده واقع می شوند.

به دلیل آب بندی کامل این نوع بسته بندی، استفاده از مواد نگهدارنده در ترکیب ماده خوراکی، الزامی نمی باشد که این امر امتیاز بزرگی برای این نوع پوشش بسته بندی از نظر صنایع غذایی محسوب می گردد.

لایه های تتراپک

  • لایه اول پلی اتیلن: برای جلوگیری از ورود رطوبت محیط به داخل بسته‌بندی
  • لایه دوم کاغذ: کمک به استحکام هر چه بیشتر بسته‌بندی
  • لایه سوم پلی اتیلن: بین ورقه کاغذ و آلومینیوم قرار می‌گیرد تا هر دو لایه را محکم در جای خود نگهدارد.
  • لایه چهارم آلومینیوم: جلوگیری از ورود اکسیژن و نور به داخل بسته‌بندی و طعم گرفتن محتویات آن
  • لایه پنجم پلی اتیلن: نگهداری محکم‌تر لایه‌های قبلی در کنار یکدیگر
  • لایه ششم پلی اتیلن: حفظ حالت محتویات داخل محصول

مزایا تتراپک

  • کم حجم بودن در مقایسه با بسته‌بندی فلزی، شیشه‌ای و حتی پلاستیکی
  • عدم نفوذ رطوبت و عوامل خارجی به محیط داخلی بسته به دلیل وجود چندین لایه کاغذ و یک لایه آلومینیوم در ساختار آن
  • استفاده از چند لایه پلی اتیلن برای جلوگیری از نفوذ نور و هوا به داخل بسته
  • محتویات داخل بسته نیازی به مواد نگهدارنده ندارند چون تا ۶ ماه کاملا تازه و سالم در دمای محیط باقی می‌مانند.
  • شرایط نگهداری آسان

معایب

تنها عیب این بسته بندی تترا پک این است که به صورت کامل بازیافت نمی شود دلیل این مشکل وجود پلی اتیلن و آلومینیوم در ساختار بسته بندی است

انواع بسته‌بندی های تتراپک

تتراپک طیف وسیعی از انواع سیستم های بسته‌بندی را داراست.

تنوع این بسته‌بندی‌ها مطابق دانش روز تغییر نموده و در برگیرنده بسته بندی‌های پاکتی و پلاستیکی است.

بسته‌بندی ضدعفونی شده/مدت‌دار(اسپتیک)

در جوامع متکی به کشاورزی شیر به میزان کافی قابل دسترسی است. مشکل زمانی ایجاد می‌شود که جوامع بزرگ شکل می‌گیرند و شیر در حد تولید مصرف نمی‌گردد. بسته‌بندی ضدعفونی شده (مدت دار) توسط تتراپک در سال 1960 اختراع شده است. بسته‌بندی ضد عفونی شده نوعی از بسته‌بندی است که محصول را طی مراحلی با دمای ماوراء (بسیار بالا) به سرعت حرارت داده و آن را سرد نموده و سپس درمحیطی استریل وارد بسته‌بندی های استریل می‌نمایند.

عملیات گرمایشی چند ثانیه به طول می‌انجامد تا اطمینان حاصل شود که محصول کیفیت خود را حفظ نموده است. بسته‌بندی اسپتیک محصول را برای مدت طولانی بدون نیاز به یخچال، تازه نگه میدارد. این بسته‌بندی از 006/0 میلیمتر لایه آلومینیوم تشکیل شده که محتوی بسته را از اکسیژن و نور حفاظت میکند. بسته‌بندی اسپتیک تتراپک از زمان اختراعات اکنون با موفقیت بسیاری روبرو بوده است.

بسته‌بندی تترابریک

بسته‌بندی ضدعفونی شده تترابریک به شکل آجر مستطیلی و مخصوص حمل در پالت‌های اروپایی طراحی شده که در چهار فرمت متفاوت تولید می‌شوند: بیس لاین، میدلاین، اسکوآلاین و اسلیم لاین. شیر و آبمیوه پاستوریزه می‌توانند در بسته‌بندی تترابریک و برای توزیع سردخانه ای عرضه گردد. فن آوری پایه برای تترابریک اسپتیک همان فنآوری به کار برده شده در تترا کلاسیک اسپتیک، تتراپریسما اسپتیک، تترا وج‌اسپتیک و تترافینواسپتیک است.

تترا کلاسیک اسپتیک

تتراکلاسیک اسپتیک بسته‌بندی مناسبی برای موادغذایی مایع به خصوص آشامیدنی‌ها، غذای مدارس، یخمک، سس گوجه‌فرنگی و دسرها است.

تترا فینو اسپتیک

بسته‌بندی تترا فینواسپتیک مناسب بازارهای در حال توسعه است. این نوع بسته‌بندی به شکل کیسه و بدون تا خوردگی است. سیستم بسته‌بندی تترافینو اسپتیک راهی مناسب برای بسته‌بندی و فرآوری شیر به روش UHT است.

تترا پریزما اسپتیک

بسته‌بندی تتراپریزما اسپتیک بسته‌بندی پاکتی (مقوایی) منحصر به فردی است که به شکل هشت ضلعی و دارای هشت پنل طراحی شده است. این بسته‌بندی مناسب آیس تی، آیس کافی، شراب، شیر، نوشیدنی‌های تقطیر شده و آبمیوه است.

تتراریکارت

تتراریکارت سیستم جدید بسته‌بندی مقوایی و فرآوری غذاهایی است که ماندگاری زیادی دارند. تتراپک هم اکنون با استفاده از فنآوری استرلیزه در ظرف یا ریتورت، آماده ارائه راه حلی جدید برای بسته‌بندی آن دسته از مواد غذایی است که به طور سنتی در قوطی یا شیشه و پارچ نگه داری می‌شدند مانند میوه جات، سبزیجات، غذاهای آماده یا غذای حیوانات. از نظر تکنیکی تترا ریکارت را میتوان یک گام بزرگ در فن‌آوری به شمار آورد، چرا که پیش از این «جوشاندن» یک قوطی پاکتی امکان‌پذیر نبود.

تترارکس

قسمت بالای این بسته‌بندی مقوایی شیبدار است که ابتدا ته بسته‌بندی چسب خورده و بسته میگردد سپس پر شده و در آخر، قسمت بالای آن چسب خورده و بسته میشود. پنل پنجم و ششم این بسته‌بندی مواد محتوی آن را از تماس با لبه های کاغذی خام مصون میدارد.

تترا تاپ

این بسته‌بندی شامل تلفیقی منحصر به فرد از بدنه مقوایی و در پلاستیکی است که در عین شیک و کلاسیک بودن دارای لبه‌هایی منحنی و نرم است. این نوع بسته‌بندی بهداشتی و دارای ایمنی در حمل، توزیع و انبار آسان برای تولیدکننده است. شکل متمایز این بسته‌بندی در قفسه فروشگاه‌ها، توجه افراد را به خود جلب می‌کند.

تترا وج اسپتیک

بسته‌بندی تترا وج اسپتیک با استفاده از فنآوری تترابریک اسپتیک جلب اطمینان می‌کند. شکل متمایز این بسته‌بندی امکان به دست آوردن «تمایز در محصول » را فراهم می‌سازد.

اطلاعات تماس

https://mohsenmp.ir/

بسته بندی های چاپیچاپ

آلومینیومبسته بندیبسته بندی تتراپکپریزما استیکپلیی اتیلنتاریخچه تتراپکتترا تاپتترابریکتترارکستتراریکارتتتراکلاستیکسوئدشرکت تتراپکفینو کلاستیکلایه های تتراپکمزایای تتراپکمعایب تتراپک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *