loading
چاپ کتاب

چاپ کتاب یک نوع رسانه تجاری و ماندگار است.

در کتابی که چاپ می‌کنید مشخصات کسب و کار یا شرکت شما با ریزترین جزئیات یادداشت می‌شود.

هم چنین محصولات و خدماتی که ارائه می‌شود در فرایندی که چاپ جمع آوری می‌شود.

پس از نگارش محتوای کتاب و دریافت مجوزهای لازم مانند شابک، فیپا و وزارت ارشاد، نویسنده کتاب ها را برای صحافی در اختیار چاپخانه قرار می‌گیرد.

مراحل چاپ

در اولین مرحله باید فایل مربوط به کتاب به مرکز چاپ ارسال شود

چاپخانه فایل کتاب نویسنده را مورد بررسی قرار می دهد و اگر مشکلی داشته باشد به او گزارش می‌کند.

در مرحله بعد نویسنده و مرکز چاپ باید در مورد هزینه‌ها به توافق برسند و قراردادی بین یکدیگر ببندند و بعد فایل کتاب آماده شده به مرحله لیتوگرافی، چاپخانه و صحافی وارد می‌شود. طی کردن این روند زمانبر است و این زمان برای مباحث علوم انسانی بیشتر خواهد بود.

کتاب در سایزهای مختلفی چاپ می‌شود.

پرکاربردترین سایز برای چاپ سایز وزیری می‌باشد که بیشتر کتاب‌های بازار در این سایز چاپ می‌شوند. ابعاد قطع وزیری بین ۱۳ در ۲۰ و یا ۲۰ در ۲۶ سانتی متر متغیر است. قطع رقعی برای چاپ کتاب‌های شعر و رمان مناسب است و اندازه آن معمولاً ۱۰ در ۱۹ سانتی متر است. قطع رحلی همانطور که از اسمش پیداست برای قرار گرفتن کتاب روی رحل استفاده می‌شود و ابعاد متغیری دارد. و در آخر قطع خشتی اصولاً به شکل مربع است و برای کتاب نقاشی کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نویسنده باید به طور کلی کتاب را مورد بررسی قرار دهد؛

یعنی تعداد صفحات، فونت، تصاویر و طرح جلد کتاب را از قبل مشخص کند. بهتر است فایل کتاب به صورت تایپ شده در دسترس باشد.

قطع یا اندازه کتاب نیز بهتر است از قبل تعیین شود. چرا که اندازه کتاب رابطه مستقیم با هزینه چاپ و تعداد صفحات آن خواهد داشت.

در چاپ ، صفحه بندی، اندازه کتاب، تعداد صفحات و موضوع آن در صفحه بندی نقش مهمی دارند.

متخصصان چاپ بهترین نوع صفحه بندی را برای کتاب با توجه به موضوع شما انتخاب می‌کنند.

توجه داشته باشید که برای کتاب‌هایی با تیراژ بالا از چاپ افست استفاده می‌شود و برای کتاب‌های تیراژ پایین چاپ دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چاپ افست

در این نوع چاپ می‌توان از هر نوع کاغذی استفاده کرد. در این روش چاپی می‌توان چاپ‌هایی با تیراژ بالا انجام داد. چاپ افست در عین با کیفیت بودن بسیار مقرون به صرفه است.

چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال بسیار سریع است و برای تیراژهای پایین از این نوع چاپ استفاده می‌شود. در چاپ دیجیتال کتاب می‌توان اطلاعات را هنگام فرایند چاپ تغییر داد. چاپ دیجیتال به چاپ فوری نیز معروف است.

اهمیت طراحی

جلد کتاب ویترین آن است و در فرایند چاپ از اهمیت ویژه ای برخوردار است. انتخاب کتاب با توجه به جلد آن کار درستی نیست اما افراد بسیاری براساس عادت این کار را انجام می‌دهند.

اگر طرح کتاب توجه آنها را جلب کند به عنوان و متن آن نیز توجه خواهند کرد. طرح‌های جذاب جلد کتاب تأثیر بسیاری در فروش کتاب دارد. طراح‌های باتجربه و حرفه‌ای در چاپ می‌توانند تأثیر بسزایی در فروش کتاب مد نظر داشته باشند.

اطلاعات تماس

admin

چاپکاغذ و انواع آن

اهیمت طراحی کتابجلدچاپ افستچاپ دیجیتالسایز های مختلف چاپصفر تا صد چاپ کتابکتابکتاب هامتخصصان چاپ کتابمراحل چاپمراحل چاپ کتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *