loading

طراحی چیست؟

در یک جمله طراحی را نمی‌توان تعریف کرد و تمام جنبه های آن را  بیان کرد ، اما اگر بخواهیم یک تعریف کوتاه در مورد آن بگوئیم طراحی یک دانش است دانشی  که در آن تصویر ذهنی، خیالی یا واقعی را به صورت یک طرح ایجاد می‌کنیم و به روی کاغذ می‌آوریم در اصل ما آنچه را که در ذهن داریم طراحی می کنیم .

استفاده از رنگ‌ها در طراحی

رنگ‌ها تاثیر زیادی بر مردم دارند برخی از آنها عواطف گوناگونی را در مردم ایجاد می‌کنند ، پس انتخاب رنگ در طراحی و در تاثیرگذاری طرح  بر دیگران موثر است.

تئوری رنگ یک علم است رنگ‌ها روی افراد مختلف اثرات متفاوتی می‌گذارد، گاهی ممکن است در بعضی افراد باعث شود تا شغل خود را گسترش و بهبود بخشند.

حتی این را باید در نظر گرفت که رنگ‌ها در فرهنگ‌های مختلف ممکن است معانی مختلفی داشته باشند.

یک رنگ در یک کشور رنگ خوشحال کننده و هیجان انگیز و در کشور دیگر رنگ غم و اندوه باشد.

و باعث دل‌تنگی شود.

رنگ‌های گرم شامل رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد و طیف‌های بین این سه رنگ می‌باشد.

این رنگ‌ها عموما رنگ‌های محرک، پر حرارت و دارای انرژی مثبت هستند. رنگ زرد و قرمز  از رنگ‌های اصلی هستند و رنگ نارنجی در بین این دو قرار گرفته است. اگر می‌خواهید به دیگران شادی، حرارت و اشتیاق را القا کنید، می‌توانید در طراحی خود از این رنگ‌ها استفاده کنید.

رنگ‌های سرد عبارتند از سبز، آبی و ارغوانی و اغلب از رنگ‌های گرم، آرام‌تر هستند و این رنگ‌ها رنگ سکون و آرامش و تا حدی خاموشی و احتیاط هستند.

رنگ آبی در این رنگ‌ها، تنها رنگ اصلی است و سایر رنگ‌ها این طیف از ترکیب رنگ آبی با یک رنگ گرم ایجاد شده‌اند. رنگ سبز تا حدودی از ویژگی‌های رنگ زرد بهره برده .و رنگ ارغوانی هم از خصوصیات و ویژگی‌های رنگ قرمز.

اگر می‌خواهید طرحی بزنید که به دیگران آرامش و نمایی حرفه‌ای را به دیگران القا کند از رنگ‌های سرد استفاده کنید.

نکاتی که در یک طراحی خوب باید رعایت کنیم

1-طراحی را باید بر اساس هدف و محتوایی که در نظر داریم طراحی کنیم.

2-در طراحی خوب باید از ترکیب رنگ‌ها به طور مناسب و به میزان مورد نیاز استفاده کنیم.

3-یک طرح خوب باید اطلاعات کافی در اختیار مخاطب قرار دهد.

ما در زمینه طراحی،  طراحی‌های متعددی داریم. شاید وقتی کلمه‌ی طراحی را می‌شنویم، ناخودآگاه ذهنمان به سمت طراحی اشیا و چهره و نقاشی کشیده شود. اما باید گفت که طراحی بسیار گسترده شده‌است و در هر زمینه‌ای ما نیازمند یک طراحی خوب هستیم.

در این بخش توضیح مختصری در مورد طراحی در زمینه‌های گوناگونی خواهیم داد.

طراحی داخلی

طراحی داخلی گروهی از کارهای مختلف را توصیف می‌کند که در عین حال که مرتبط با پروژه می‌باشد مرتبط با تبدیل آن به تنظیمات موثر برای طیف وسیعی از فعالیتهای انسانی است.

طراحی داخلی بهینه‌سازی فضاهای داخلی ساختمان‌ها به منظور انجام فعالیت‌های روزمره یعنی زندگی و کار است.

این طراحی در حال حاضر به عنوان یک حرفه، یک هنر و یک صنعت در دنیا شناخته می‌شود.

طراحی دکوراسیون

اگر بخواهیم یک تعریف لغوی بدهیم؛ طراحی دکوراسیون، هماهنگ‌سازی طراحی شده برای به جلوه درآوردن رنگ‌ها، اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق یا ساختمان به صورت هنرمندانه است.

طبق این تعریف پس هریک از ما وقتی درمورد چیدمان منزل‌مان فکر می‌کنیم و بر اساس ایده‌های خود چیدمان منزل را انجام می‌دهیم نقش یک طراح را داریم. اما باید این را بگوئیم که در حال حاضر طراحی دکوراسیون یکی از رشته‌های پرطرفدار دنیای امروز است که با مطالعه و یادگیری در مورد رنگ‌ها، نوع چیدمان، روان شناسی و همه‌ی موارد مورد نیاز برای شناخت طراحی دکوراسیون و آنچه که در طراحی مورد نیاز است، افراد در این رشته فعالیت می‌کنند. پس دکوراسیون یک هنر و یک علم محسوب می‌شود.

طراحی مد

طراحی مد یک هنر است که در این روزها بسیار در دنیا شنیده می‌شود و بسیار مورد استقبال جامعه قرار گرفته است. طراحی مد هنر استفاده طراحی، زیبایی شناسی برای خلق پوشاک و زیورآلات است و به دلیل تنوع فرهنگی، اجتماعی، این طراحی هم دارای تنوع بالایی است.

طراحان مد با توجه به اینکه چه مخاطبی دارند و اینکه لباس در چه موقعیتی و زمانی پوشیده می‌شود لباس‌ها را طراحی می‌کنند. برخی از برندها، به طور خاص یک لباس یا زیورآلات را برای یک شخص خاص طراحی می‌کند. که به آن دوخت سفارش یا اوت کوتور یا خیاطی قرار دادی گفته می‌شود.

طراحی اسباب‌بازی

یکی از نیازهای مهم کودکان، اسباب بازی است. در دنیای کودکانه، اسباب بازی‌ها جایگاه مهمی دارند.

اسباب بازی دوست کودکان هستند که گاهی برای آنان عضوی از خانواده محسوب می‌شوند. که اگر به اتاق یک کودک نگاهی کنیم متوجه خواهیم شد که اسباب بازی‌ها چه نقش مهم و مؤثری در دوره کودکی دارند. در دوره‌ای که شاید کودکان زمان عمده‌ای از وقتشان را صرف بازی با اسباب بازی می‌کنند. پس انتخاب درست و مناسب اسباب بازی در باروری کودکمان و حتی شکوفایی استعداد آن‌ها می‌تواند مؤثرتر باشد.

در حال حاضر در کارخانه‌های اسباب بازی، قیل از تولید، تمام جوانب طراحی یک اسباب بازی را می‌سنجند. و در صورتی که مناسب به مظر برسد به خط تولید می‌رود. برای طراحی یک اسباب بازی، هم افراد نیاز به شناخت روان شناسی کودکان، شناخت رنگ‌ها، زیبایی شناسی و غیره دارند که همه این نیازمند مطالعه و شناخت است.

طراحی صحنه

هر نمایش  و فیلم یک فضای بصری دارد، طراح صحنه کسی است که این فضای بصری را خلق می­کند و او مسئول و ناظر ساخت و اجرای دکور می­باشد. او در کنار طراحی فضای بصری فیلم و نمایش، باید لباس­های بازیگران را براساس طرح­ها پیش تهیه شده، تهیه کند. هنر طراحی صحنه به واقعیت­های زندگی هر جامعه اشاره می­کند، پس یک طراح صحنه باید با هنرمندی و خلاقیت تمام داستان­ نمایش، را با وضوح تمام و تنها با یک نگاه درست، برای بیننده طرح و تعریف کند. باید این را هم در  نظر داشت که هر نوع فیلم یا نمایش با هر زمینه، محتوا و قالبی، زبان خاص خود را دارد، از این رو به طراحی صحنه خاص خود نیز نیاز دارد.

طراحی سایت

طراحی یک سایت، ایجاد یک وب­سایت یا بهینه­سازی یک سایت قدیمی است. یعنی ما یا یک سایت جدید می­خواهیم طراحی و ایجاد کنیم و یا یکی سایت قدیم داریم و می­خواهیم آن را به روز و بهینه­اش کنیم. به معنای دیگر طراحی سایت تلاش برای ایجاد یک پایگاه اینترنتی برای ارائه خدمات، فروش محصول و یا اطلاع­رسانی است.

تصویرسازی

این هنر یکی از زیرشاخه­های هنرهای تجسمی است و یک نوع اثر خلاقانه که یک مفهوم یا روایت را با فرم بصری به تصویر می­کشد. که این مفهوم و روایت می­تواند یک داستان، شعر، کتاب و حتی یک مقاله باشد. و حتی تبلیغات تجاری، حتی تصویرهایی که روی کالاها و لباس­ها هم دیده می­شوند، هم در زمره این نوع هنر جا می­گیرند. در تصویرگری که یک نقاشی روایی است، نقاشی می­تواند همراه یا بدون متن باشد و می­تواند دنباله­دار و یا تک فریم باشد. تصویرسازی مشابهت­های زیادی با طراحی گرافیک دارد اما تفاوت آن­ها در مخاطب و سفارش­دهنده و هدف آن­هاست. تصویرگری انواع متفاوتی دارد از جمله، نقاشی­های داخل کتاب کودک، یا روی کتاب بزرگسالان، تصویرسازی علمی، داستان­های مصور، طراحی­های داخل مجلات و روزنامه­ها …

تیزر تبلیغاتی

یک تکنیک برای ارائه آگهی از تلویزیون، رادیو و هر نوع رسانه محیطی و چاپی. در این تکنیک ما تبلیغی را به صورت ناکامل  یا ناقص به مخاطب نشان می­دهیم و حس کنجکاوی او را ترغیب می­کنیم. تیزرهای تبلیغاتی برای ایجاد سوال و حس کنجکاوی در مورد برندها، شرکت­ها، محصولات ساخته می­شوند که البته هزینه تولید بسیار بالایی دارند. تیزرهای تبلیغاتی سه مرحله دارد، پیش از تولید، تولید و پس از تولید. برای تیزرهای تبلیغاتی باید سناریو یا فیلم­نامه تهیه شود، انتخاب بازیگران، فیلمبرداری، صداگذاری، تدوین از جمله اقداماتی است که در تولید یک تیزر باید انجام شود.

فونت های مورد استفاده در طراحی

دو نوع فونت ساده و تفننی داریم، خواندن متن­هایی که از فونت­های تفننی استفاده می­کنند زمان بیشتری نیاز دارند و خوانندگان برای فهم آن­ها باید تلاش بیشتری کنند. اما فونت­های ساده، راحتتر خوانده می­شوند و محتوای متن هم برای خواننده راحتتر قابل فهم است. در انتخاب فونت باید به چند  نکته توجه کرد، اولین مورد سایز فونت است، بهتر است که سایز فونت­ها در تیترها بزرگ باشد، زیرا تیترها برای جذب خواننده می­توانند موثر باشند. دومین مورد فاصله بین حروف و کلمات است، هرچه اندازه فونت و فاصله کاراکترها مناسب­تر و استانداردتر باشد، قابلیت خوانایی متن افزایش پیدا می­کند. رنگ فونت مورد بعدی مهم در فونت است که هرچه چگالی رنگ بالاتر رود، سریع­تر بارگذاری می­شوند، باید در نظر داشت که فونت خوانا و زیبا ارتباط نزدیک­تری با مخاطبان برقرار می­کند و تاثیر مثبتی خواهد داشت.

تاثیر طراحی در فروش محصول یا در مطالبه محصول

بهترین راه جذب مشتری در بازاریابی، طراحی مناسب و زیبای محصولات است. طراحی محصول موجب ایجاد تمایز بین محصولات در برندهای مختلف می­شود. هر برندی طراحی خاص و منحصربه فرد خود را دارد که این طراحی همیشه در حال به روزرسانی است تا خود را به سرعت با جامعه و نیازهای جامعه تطبیق کنند. از این رو یکی از راه­های جذب مشتری طراحی زیبای محصولات است که هر برندی در این کار موفق­تر باشد، فروش بالاتری خواهد داشت.

طراحی محصول یک شیوه است که ویژگی­ها و مزایای یک محصول را مرتب و منظم می­کنیم و در نهایت یک محصول را در یک بسته به مشتری عرضه می­کنیم، پس طراحی یک مزیت به حساب می­آید. طراحی محصول یکی از دلایل اصلی برای جذب مشتری به خصوص در بازارهای فناوری­محور است. هرچه طراحی در بازار با استقبال بیشتری روبه­رو شود، اعتبار بیشتری برای برند و سازمان موردنظر خواهد داشت.

طراحی لوگو

لوگو یک نشانه گرافیکی است که به صورت علامت، سمبل، نوشتار و یا ترکیبی از اینها می­تواند طراحی شود. لوگو به وسیله­ی شرکت­های تجاری برای معرفی سریع­تر خود به مخاطبانش استفاده می­شود. یعنی با استفاده از لوگو، مخاطبان سریع­تر محصولات یک شرکت را شناسایی می­کنند. لوگو به سه گروه کلی تقسیم می­شود:

  • استفاده از تصویر ( آیکون، سمبل، پیگتوگرام)
  • استفاده از نوشتار ( مونوگرام، لوگوتایپ، ورد مارک، تایپ بیس)
  • ترکیب نوشتار و تصویر (لوگوی ترکیبی)

ویژگی­ های یک لوگوی خوب

  • لوگو باید با موضوع، مفهوم و خصوصیات برند همخوانی داشته باشد و مخاطب با یک نگاه به آن به سرعت با خصوصیات و فعالبت برند آشنا شود.
  • باید زیبا و ساده باشد تا موجب سردرگمی مخاطب نشود.
  • در طراحی یک لوگو باید از رنگ­ها به صورت مناسب و زیبا استفاده شود.
  • رعایت تناسب و اصول طراحی
  • ثبات فرم و شکل در کوچک و بزرگ کردن لوگو
  • خلاقیت در اجرا و فرم

 

رنگ و طراحی

تبلیغاتچاپچاپ و تبلیغات محیاطراحیطراحی در چاپمحیا، چاپ و تبلیغات محیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *