loading

کرونا و صنعت چاپ با آسیب های جبران ناپذیر

کرونا و صنعت چاپ | چاپ و تبلیغات محیا

کرونا و صنعت چاپ | چاپ و تبلیغات محیا


در چند ماه اخیر عوامل مختلفی مانند بیماری کرونا، با رفتن قیمت ارز و تورم بیش از اندازه تاثیرات اقتصادی زیادی را بر صنایع مختلف از جمله صنعت چاپ گذاشته است. صنعتی که یک سوی آن را کاغذ است که وابستگی زیادی به واردات و صادرات و قیمت ارز دارد. عواملی که تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است. به همین دلیل با کرونا و صنعت چاپ  همچون صنایع دیگر با مشکلات زیادی روبه‌رو شده است که موجب تعطیلی بسیاری از واحدهای صنفی در این حوزه و همچنین برخی چاپخانه‌ها شده است.

مشکلات ناشی از کرونا و صنعت چاپ

به گزارش خبرگزاری تسنیم، شیوع کرونا آسیب‌های زیان‌باری برای اکثر صنایع کشور داشته است. برخی از این صنایع با توجه به میزان درآمد و ذخایری که داشته‌اند، تا حدودی می‌توانند در مقابل عواقب شیوع این ویروس ایستادگی کنند اما صنایعی که تا پیش از این هم مشکلات زیادی را به دوش می‌کشیدند، اکنون وارد بحران بسیار جدی‌تری شده‌اند که اگر توجهی به معضلات این صنایع نشود، شاهد ورشکستگی‌های بسیاری خواهیم بود.

با بروز کرونا و صنعت چاپ که به گفته بسیاری از کارشناسان، یک صنعت مادر محسوب می‌شود از جمله صنایعی است که این روزها مشکلات فراوانی را تحمل می‌کند. مشکلاتی که پیش از کرونا هم بود و با شیوع این ویروس در ایران، وارد مراحل بحرانی‌تری شد؛ به گونه‌ای که ممکن است در روزهای آینده شاهد اخراج کارگران برخی کارگاه‌های حوزه چاپ هم باشیم.

کرونا و صنعت چاپ

کرونا و صنعت چاپ

محمدعلی انصاری پور، رئیس اتحادیه چاپخانه داران اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: صنعت چاپ مدت‌هاست با مشکلات متعدد دست و پنجه نرم می‌کند. با شیوع ویروس کرونا مشکلات بیشتری بر این صنعت نیمه تعطیل افزوده شد و اکنون بسیاری از چاپخانه داران استان در تنگنا قرار دارند.

صنعت چاپ در دوران پساکرونا

حمید فریور، کارشناس صنعت چاپ در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره وضعیت صنعت چاپ و نشر را در کشور؛ به‌خصوص در دوران پساکرونا گفت:‌ آنچه که صنعت چاپ ایران و در کنارش صنعت نشر ایران می‌نامیم، چنان در چنبره مشکلات و مسائل حل‌نشده کوچک و بزرگ احاطه شده‌ است که کرونا ساده‌ترین و حل‌شدنی‌ترین مساله آن است.

 

وی افزود: برای حل معضل ویروس کرونا تمام دنیا با همه امکانات و استعدادهای علمی، صنعتی و مالی همدل و بسیج شده است و قطعاً در آینده‌ای نزدیک برای آن واکسن یا درمانی مؤثر پیدا خواهد شد. اما حل مسائل کوچک و بزرگِ گریبانگیر صنعت چاپ ایران منوط به همدلی و تدبیر اعضای صنف است که امیدوارم به‌وجود بیاید.

 

فریور با بیان اینکه تأثیرات مخرّب کرونا در اقتصادهای بیمار و کسب‌وکارهای پُرمسئله و بی‌برنامه و عقب‌مانده از قافله روزآمدی، بسیار بیشتر است، عنوان کرد: در واقع چاپ و نشر ایران همچون آدم‌هایی که بیماری زمینه‌ای دارند، مستعد آسیب بیشتری از ویروس کرونا است و از نظر من، پساکرونا صرفاً بهانه‌ای است تا به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلابه صنعت چاپ و نشر بپردازیم

اخبار

اخبار حوزه چاپ و نشرانواع چاپجعبه،چاپ جعبه،کارتن،چاپ کارتن،چاپ جعبهچاپ جعبه جواهرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *