loading

وضعیت برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

برگزاری نمایشگاه کتاب | چاپ و تبلیغات محیا

برگزاری نمایشگاه کتاب | چاپ و تبلیغات محیا


یکی از مهم‌ترین اتفاقات در اردیبهشت ماه هر سال، برگزاری نمایشگاه کتاب است که میزبان افراد زیادی از افراد از سراسر ایران و کشورهای دیگر است. با وجود شرایط جدید و الزام به طرح فاصله‌گذاری‌های اجتماعی، برگزاری این نمایشگاه امسال با چالش زیادی مواجه شد و با بهبود شرایط در یکی، دو ماه اخیر و زمزمه‌های برگزاری نمایشگاه به روش‌های خاص مانند محدود کردن حضور ناشران و رعایت فاصله‌های اجتماعی بود تا اینکه با برگشت وضعیت سابق و افزایش آمار مبتلایان در یک ماه اخیر با ابهامات زیادی مواجه شد.

برگزاری نمایشگاه مجازی

یکی از راهکارهای جابگزینی که ابتدا برای برگزاری نمایشگاه کتاب پیشنهاد شد، نمایشگاه کتاب آنلاین بود که بتواند علاوه بر جبران هزینه‌ها و خسارات وارد شده به ناشران، نیاز مخاطبان را به روش گسترده‌تری تامین کند.

این راهکار نیز با واکنش‌های زیادی مواجه شد و موافقان و مخالفان بسیاری داشت. به عقیده برخی ناشران این امر گرچه یک حرکت خوب برای حوزه چاپ و نشر محسوب می‌شود ولی نمی‌تواند به عنوان جایگزین نمایشگاه بین‌المللی کتاب به صورت حضوری باشد.

همچنین مهدی فیروزان، مدیرعامل شهر کتاب، با ابراز نگرانی از برگزاری نمایشگاه مجازی گفته بود: در نمایشگاه مجازی بین مخاطب و نویسنده گفت و گویی شکل نمی‌گیرد، چرا که در نمایشگاه فیزیکی بسیاری از کتاب‌ها برای نخستین بار عرضه می‌شوند و مخاطب فرصت دارد تا با پدیدآور یا ناشر گفتگو کند.

فریدون عموزاده خلیلی، عضو شورای سیاست گذاری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز عنوان کرد: به نظرم نمایشگاه کتاب اگرچه فکر خوبی است و بخشی از آن هم تا به حال انجام شده است؛ اما باید در کنار یک نمایشگاه اصلی باشد و نمی‌تواند جایگزین نمایشگاه کتاب شود.

وضعیت نامشخص برگزاری نمایشگاه کتاب

در نهایت می‌توان گفت گرچه نمایشگاه کتاب آنلاین به عنوان یک راهکار جایگزین اعلام شده است ولی با توجه به نبود زیرساخت‌های لازم نمی‌توان به برگزاری نمایشگاه به این شیوه امید زیادی داشت.

از سوی دیگر وضعیت جدید پیش آمده و الزام به رعایت فاصله اجتماعی نیز امکان  برگزاری نمایشگاه حضوری را در شرایط جدید را در ابهام فرو برده است.

محمود حقوقی مدیر انتشارات سپاهان به خبرنگار ایمنا با اشاره به وضعیت نشر در این روزها گفت:

این روزها نشر به صورت کامل تعطیل است و کم کم می‌توان گفت نشری وجود ندارد، علت این امر را نمی‌توان صرفاً در کرونا و تعطیلی‌های ناشی از آن دانست بلکه گرانی کاغذ، نقدینگی و سبد خانواده از عوامل نخستین مشکلات صنعت نشر محسوب می‌شوند.

وی تصریح می‌کند: مجلس جدید باید بر مساله فرهنگ تاکید بیشتری داشته باشد، چرا که فرهنگ مقوله اول است و تمام مشکلات و ناهنجاری‌هایی که در جامعه رخ می‌دهد به علت نبود فرهنگ سازی است که در یک سوی آن رسانه و سوی دیگر آن کتاب قرار دارد.

این ناشر ادامه می‌دهد: امیدوارم آینده بهتری در انتظار صنعت نشر باشد اما با شرایطی که در حال حاضر وجود دارد بعید می‌دانم که به این زودی‌ها رونق به نشر بازگردد چراکه پیش شرط آن تقویت سبد خانواده و قدرت مالی مردم است.

خانواده نشر پیشگام فرهنگ سازی در هر کشوری محسوب می‌شود و رسیدگی برای رفع نگرانی‌های آن‌ها، کمک به بهبود فرهنگ خواهد بود. این روزها صنعت نشر به نفس نفس افتاده است و این امر مدام از سوی اهالی این صنعت و رسانه‌ها گوشزد می‌شود؛ شاید در حال حاضر بتوان خسارت وارد شده به آن‌ها را جبران و قدری از بی مهری‌های اخیر نسبت به آن‌ها را کاست اما اگر این مشکل عمیق‌تر شود جبران آن به این آسانی‌ها نخواهد بود. از سویی نباید شتاب کرد و بدون در نظر گرفتن تمامی زوایا تصمیمی نسنجیده گرفت چراکه بدنه این صنعت به حدی نحیف است که ممکن است با یک تلنگر نابجا فرو ریزد.

با این توصیف به نظر می‌رسد بهترین روش جبران بخشی از خسارات و هزینه‌هایی که به صنعت نشر وارد شده است، بهتر است حمایت‌هایی در این زمینه از سوی مسئولان صورت گیرد.

 

اخبار

اخبار حوزه چاپ و نشرانواع چاپتبلیغات چاپیجعبه،چاپ جعبه،کارتن،چاپ کارتنچاپ ساک دستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *