loading

چاپ دیجیتال، خدمات و کاربردهای آن

چاپ دیجیتال | گروه چاپ و تبلیعات محیا

چاپ دیجیتال | گروه چاپ و تبلیعات محیا


ابتدا تعریفی مختصر از چاپ دیجیتال در بازار چاپ داشته باشیم؛ چاپ دیجیتال در بازار خدمات چاپ فقط برای کارهایی با تیراژ پایین کاربرد ندارد، بلکه خیلی از‌ امور چاپی مثل چاپ لیبل، چاپ هلوگرام، چاپ پلات، چاپ برچسب، چاپ بارکد و… به این روش صورت می‌گیرد.

چاپ دیجیتال یک روش مستقیم چاپی محسوب می‌شود که در این روش چاپی، تونر مرکب مستقیم با کاغذ ارتباط دارد.
گروه چاپ و تبلیغات محیا علاوه بر ارائه خدمات چاپ دیجیتال، شما را در ادامه‌ی مطلب، بیشتر با این روش چاپی آشنا می‌نماید.

کاربرد چاپ دیجیتال در نشر

امروزه با توجه به قیمت کاغذ و عرضه‌ی کتاب‌های دیجیتال که به صورت pdf در بازار وجود دارد و کاهش خرید کتاب توسط مخاطبان و اهل کتاب، دیگر تولید کتاب با چاپ افست و حداقل تیراژ ۱۰۰۰ عدد، هیچ توجیه اقتصادی‌ای ندارد! لذا بسیاری از ناشران به چاپ دیجیتال رو آورده و کتاب‌ها را با تیراژ پایین تولید و به چاپ می‌رسانند. البته اکثر ناشران با استفاده از شیوه‌ها و دستگاه‌های مدرن چاپ دیجیتال این امر را انجام می‌دهند تا در مقایسه با چاپ افست خیلی دچار اختلاف فاحش نباشد. بعضی هم در چاپ کتاب ابتدا جلد را چاپ(افست) کرده و سپس متن داخلی کتاب را به صورت دیجیتال چاپ می‌کنند. در این روش چاپ کتاب، زینک از پروسه‌ی تولید حذف می‌شود و به قیمت تمام شده کمک خواهد کرد.

نقش چاپ دیجیتال در عرصه‌ی صنعت چاپ

بیشترین کاربرد چاپ دیجیتال در این صنعت به ترتیب برای چاپ cd و dvd می‌باشد که به دو روش استمپری و دیجیتال صورت می‌گیرد که روش چاپ استمپری برای تیراژ بالا و حداقل زمان ۷ روزه کاربرد دارد و روش دیجیتال که در حداقل تیراژ هم می‌توان از آن استفاده کرد و در زمان کم قابل تولید است. از دیگر کاربردهای این روش چاپی می‌توان به چاپ کارت‌های pvc مثل کارت شناسایی یا کارت حضور و غیاب اشاره کرد که با یک دستگاه کوچک دیجیتالی و کارت‌های خام pvc پروسه‌ی تولید انجام می‌شود. شایان ذکر است که این شیوه‌ی چاپ به صورت تکی انجام می‌گردد.

یکی دیگر از پرکاربردترین امور در چاپ دیجیتال، چاپ پوستر می‌باشد؛ مثلا برای چاپ روی تخته شاسی، ابتدا باید پوستر آن به صورت چاپ دیجیتال تولید و سپس روی تخته شاسی چسبانده شود. حداکثر گرماژ کاغذ برای چاپ پوستری با کیفیت در چاپ دیجیتال، مقوای ۳۰۰ گرمی است. نوع کاغذ در این روش چاپ بسیار مهم است؛ زیرا کاغذهایی که دارای پُرز می‌باشند به مرور زمان دستگاه را دچار اختلال و بنابراین موجبات کیفیت پایین چاپ را فراهم می‌سازند.

چاپ محیا خدمات معدودی از این روش چاپ گسترده که امروزه در جهان بسیار کاربردی شده را به شما مشتریان عزیز ارائه می‌دهد‌. با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی در صنعت چاپ، چاپ دیجیتال نیز جایگاه خاص خودش را پیدا کرده و هر روزه با رونمایی از دستگاه‌های مدرن و به روز، خدمات جدید و باکیفیتی را در این روش چاپی شاهد هستیم.

معایب و مزایای چاپ دیجیتال

ابتدا به مزایای این روش چاپی به طور خلاصه می‌پردازیم؛

اول از همه می‌توان به زمان اشاره کرد. در چاپ دیجیتال پروسه‌ی پیش از چاپ و ساخت یا تولید متریال مثل زینک و قالب و کلیشه وجود ندارد و فایل مستقیم از سیستم به دستگاه چاپ متصل می‌شود. مزیت بعدی این روش چاپی، تولید در تیراژ دلخواه است. لذا در مقایسه با چاپ افست که باید هزینه کل چاپ بدون در نظر گرفتن تیراژ پرداخت شود، در چاپ دیجیتال فقط هزینه تعداد تولید شده پرداخت می‌شود.

از دیگر مزیت‌های چاپ دیجیتال می‌توان به آزمون و خطای کار اشاره کرد؛ بدین صورت که در این روش چاپی می‌توان نمونه‌ی کیفیت چاپ شده را دید و اگر مشکلی داشت، آن را برطرف نمود، در صورتی که در قیاس با چاپ افست حداقل خطا منجر به ابطال زینک می‌شود. چاپ دیجیتال دارای مزیت‌های فراوانی است که نمی‌توان به تک‌تک آن اشاره نمود و فقط از زبان کارشناسان چاپ و تبلیغات محیا، به چند مورد مهم آن اشاره کردیم.

معایب چاپ دیجیتال

در صنعت چاپ هر روش چاپی دارای مزیت و معایبی است، چاپ دیجیتال نیز از این امر مبرا نیست. مثلا برای اشاره به معایب می‌توان در اولویت اول به کیفیت چاپ نسبت به روش افست اشاره نمود؛ چون این روش چاپ مسقیم است و با دستگاه‌های محدود انجام میشود، از کیفیت بالایی برخوردار نیست. از دیگر معایب می‌توان به این نکته اشاره کرد که سایز کار واقعی نمی‌توان از خروجی دستگاه چاپ دیجیتال دریافت نمود‌.

برای مثال در قطع کاغذ a4 به روش چاپ دیجیتال در چهار طرف کاغذ چند میل سفیدی وجود دارد. یکی دیگر از معایب چاپ دیجیتال که بیشتر به نشر مربوط می‌شود و تولید کتاب. در چاپ دیجیتال کتاب، چون کاغذ به صورت مستقیم چاپ می‌شود و دستگاه چاپ دیجیتال دارای حرارت است، باعث خمیدگی در کاغذ شده و به اصطلاح تخصصی کتاب را دفرمه می‌کند و شکل ظاهری کتاب زشت می‌شود. اما در یک جمع‌بندی کلی می‌توان از این روش چاپی در صنعت بزرگ چاپ قدردانی کرد و با اطمینان خاطر دست به تولید زد.

برای هر گونه مشاوره و تولید در این صنعت، با گروه چاپ و تبلیغات محیا در خدمت شما عزیزان هستیم.

آموزشچاپ

انواع چاپتاریخچه چاپ دیجیتالتبلیغات چاپیجعبه،چاپ جعبه،کارتن،چاپ کارتن،جعبه،چاپ جعبه،کارتن،چاپ کارتن،چاپ کاتالوگ،اسلام،چاپچاپ دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *