loading

ساخت پلاستیک از نیشکر و کربن، تحولی در بسته‌بندی

ساخت پلاستیک از نیشکر | چاپ و تبلیغات محیا

ساخت پلاستیک از نیشکر | چاپ و تبلیغات محیا


بسته‌بندی محصولات اولین آیتمی‌ست که در خرید کالاهای مختلف مورد توجه قرار می‌گیرد به همین دلیل از اهمیت زیادی برخوردار است  اما محدودیت مواد اولیه گاهی، صنعت بسته‌بندی را با مشکل جدی مواجه می‌کند. از این‌رو روش‌های جدید در تولید مواد اولیه بسته‌بندی همواره مورد توجه شرکت‌های زیادی قرار گرفته است. اخیرا محققان دانشگاه دورهام، روش جدیدی را برای تولید و ساخت پلاستیک از نیشکر طراحی کرده‌اند که از آن طریق بتوان به بخش زیادی از نیازهای صنعت بسته‌بندی را تامین کرد.

تحولی در صنعت بسته‌بندی

محققان دانشگاه دورهام(Durham) روشی را برای تولید و ساخت پلاستیک از ضایعات نیشکر و گاز کربن دی‌اکسید، طراحی کرده‌اند که علاوه بر صرفه اقتصادی، می‌تواند تحولی در تولید مواد اولیه صنعت بسته‌بندی در دنیا به ‌شمار برود.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، “بسته‌بندی” یک مشکل واقعی برای جوامع است و باعث آلودگی می‌شود و جذب مواد اولیه زیادی دارد. اما چه می‌شود اگر امکان تهیه بسته‌بندی پلاستیکی از ضایعات نیشکر و کربن دی اکسید وجود داشته باشد؟

یک مطالعه جدید به رهبری دانشگاه دورهام دقیقا چنین فرآیندی را ابداع کرده است و بهتر از همه اینکه نشان می‌دهد که این روش یعنی ساخت پلاستیک از نیشکر ، مقرون به صرفه و کاملا رقابتی نیز هست.

ساخت پلاستیک از نیشکر و کربن

این فرآیند مراحل بسیاری دارد و نتیجه نهایی یک پلیمر پلاستیکی به نام “پلی اتیلن فوراندیکربکسیلات ”(polyethylene furandicarboxylate) است که به “PEF” نیز معروف است. این پلاستیک بسیار شبیه به PET است که در ساخت بطری‌های آب و نوشابه از آن استفاده می‌شود.

از آنجا که هر مرحله از این فرآیند قبلا نیز انجام شده بود، این مطالعه جدید بر آنالیز چرخه زندگی فرآیند تولید تمرکز دارد تا دقیقا چگونگی عملکرد روش PEF در رقابت مقایسه شود.

حوزه‌ای که این فرآیند جدید در آن می‌درخشد در انتشار حداقلی گازهای گلخانه‌ای است. ساخت PEF در مقایسه با تولیدPET تقریباً یک سوم گازهای گلخانه‌ای کمتری تولید می‌کند و اگر تصمیم بگیرید که به جای ضایعات گیاهی تنها از نیشکر استفاده کنید، حتی می‌توانید میزان انتشار آلاینده‌ها را بیشتر کاهش دهید.

محققان می‌گویند PEF نه تنها محکم‌تر از PET است، بلکه هزینه تولید PEF به ازای هر بطری می‌تواند پایین‌تر از هزینه تولید PET باشد.

بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا این روش می‌تواند یک روز جایگزین بسته بندی‌های پلاستیکی کنونی شود؟

تاثیرات مخرب بسته‌بندی پلاستیکی

همان طور که می‌دانیم صنعت بسته‌بندی محدوده گسترده‌ای دارد که بسته‌بندی پلاستیکی یکی از رایج‌ترین موادی‌ست که در انواع محصولات به‌ کار می‌رود. این امر نه تنها برای برخی از محصولات مناسب نیست بلکه باعث آسیب‌های جبران ناپذیر به محیط زیست می‌شود.

از این‌رو استفاده از موارد جایگزین، مانند ساخت پلاستیک از نیشکر می‌تواند علاوه بر اینکه نیازهای این صنعت را تامین کند بلکه مشکلات محیط زیست و تخریب‌های فراوان این صنعت را به حداقل برساند.

طراحی و چاپ انواع بسته‌بندی با گروه چاپ محیا

گروه چاپ و تبلیغات محیا ضمن مشاوره در طراحی بسته‌بندی و چاپ محصولات مختلف، آماده ارائه خدمات طراحی و چاپ در زمینه‌های مختلف از جمله چاپ کارتن، جعبه، تخته شاسی و هدایای تبلیغاتی‌ست.

برای مشاوره و سفارش خدمات با مشاوران ما تماس بگیرید.

اخبار

اخبار حوزه چاپ و نشرتاریخچه چاپ دیجیتالجعبه،چاپ جعبه،کارتن،چاپ کارتنچاپ کارتنچاپ هدایای تبلیغاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *