loading

نسخه‌های چاپی یا الکترونیکی، کدام محیط‌زیستی‌تر است؟

چاپ الکترونیکی | چاپ و تبلیغات محیا

چاپ الکترونیکی | چاپ و تبلیغات محیا


واضح است که سالانه تعداد زیادی از درخت‌ها برای تولید کاغذ قطع می‌شوند تا آنچه به عنوان کتاب و نشریات و بسته‌بندی‌های مختلف در دسترس ماست، تولید شود. این مساله از طرفی باعث نگرانی‌های زیادی در قطع درختان و تخریب محیط زیست شده است، از طرف دیگر باعث بدون وجود آن‌ها صنعت چاپ با مشکلات زیادی مواجه می‌شود. در چند دهه اخیر، ‌رواج کتاب‌ها و نشریات الکترونیکی تا حدی به حل این موضوع کمک کرده‌اند. گرچه نتوانسته‌اند به‌طور کامل جایگزین آن شوند. مساله‌ای که به تازگی مطرح شده، این است که آیا چاپ الکترونیکی آسیبی برای محیط زیست ندارد؟

نسخه چاپی یا چاپ اکترونیکی

نسخه‌های چاپی کتاب‌ها تنها کاربرد استفاده از کاغذ محسوب نمي‌شوند. در واقع بخش زیادی از صنعت بسته‌بندی نیز به کاغذ و مقوا وابسته است. در نتیجه باید گفت گرچه نسخه‌های الکترونیکی‌ می‌توانند در برخی موارد جایگزین برخی از نسخه‌های چاپی شوند ولی در صنعت بسته‌بندی چنین امکانی وجود ندارد. به خصوص در محصولاتی که نمی‌تواند از مواد اولیه جایگزین مانند پلاستیک یا فلز استفاده کرد.

از طرف دیگر،‌ یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که نسخه‌های الکترونیک در بستر اینترنت نیز سهم زیادی در مصرف انرژی و تولید کربن دارند و تصور اینکه اینترنت هیچ گونه سوختی مصرف نمی‌کند،‌ تصور اشتباهی است.

نسخه‌های الکترونیکی و ضررهای محیط‌زیستی

سایت علمی نیوساینتیست طی گزارشی جالب به بررسی جنبه های فراموش شده اینترنت پرداخته است؛

با وجود اینکه ارسال یک ایمیل در طول اقیانوس آتلانتیک هیچ نوع سوختی مصرف نمی کند، نمی‌توان اینترنت را شبکه‌ای بدون آثار کربنی دانست.

بر اساس آمارهای به دست آمده سیستمی که حفظ عملکرد شبکه را به عهده دارد سالانه ۱۵۲ بیلیون کیلووات بر ساعت انرژی مصرف می کند.

در حالی که  به این میزان باید میزان انرژی تمامی رایانه‌ها و دستگاه‌های جانبی مرتبط با آن را نیز افزود.

به طور کلی می توان دو درصد از کل دی اکسید کربنی را که انسان عامل تولید آن در سطح زمین است را به اینترنت اختصاص داد.

تولید گازهای گلخانه‌ای

بر اساس گزارش گوگل، میزان الکتریسیته‌ای که برای یک جستجوی ساده اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ۲۰۰ میلی گرم دی اکسید کربن منتشر می کند که در ابتدا زیاد به نظر نخواهد آمد.

 اما هزار جستجوی اینترنتی می تواند به میزانی از این گاز گلخانه ای تولید کند که یک ماشین با طی یک کیلومتر فاصله تولید خواهد کرد.

در عین حال ترافیک اینترنتی سالانه در حدود ۵۰ درصد با افزایش مواجه است و بر اساس گزارش گروه اقلیمی ائتلاف زیستی بین المللی تا سال ۲۰۲۰ میزان انتشار دی اکسید کربن توسط رایانه ها با ۲۸۰ درصد افزایش به ۱٫۴ گیگا تن خواهد رسید.

به همین دلیل امروزه اکثر شرکت‌های رایانه ای و اینترنتی به سوی استفاده از مراکز اطلاعاتی پاک و ایجاد بهره‌وری در رایانه ها روی آورده اند. به گفته متخصصان برای کنترل این شرایط میزان انرژی مورد نیاز برای ارسال هر مگابایت اطلاعات در شبکه باید سالانه ۳۰ درصد کاهش پیدا کند.

گروه چاپ و تبلیغات محیا

با این توصیف باید گفت، هر دو مورد یعنی استفاده از کاغذ به عنوان نسخه فیزیکی و همچنین استفاده از چاپ الکترونیکی دارای مزایا و معایب خود هستند. در نتیجه نمی‌توان هیچ یک را به صورت کامل حذف کرد یا جایگزینی برای آن پیدا کرد.

در نتیجه گروه چاپ و تبلیغات محیا توصیه می‌کند که استفاده از مواد اولیه جایگزین برای تولید کاغذ اولین انتخاب تولیدکنندگان قرار بگیرد و تا نیاز صنعت چاپ و بسته‌بندی از این طریق تامین شود.

از سوی دیگر استفاده از نسخه‌های الکترونیکی که دارای سرعت و سهولت بیشتری برای استفاده هستند نیز در موارد بسیاری می‌تواند بهترین گزینه موجود برای کاربران باشد.

 

اخبار

اخبار حوزه چاپ و نشرانواع چاپتاریخچه چاپ دیجیتالتبلیغات چاپی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *