loading

سال 1403 همه کتاب‌های درسی با کاغذ ایرانی چاپ می‌شود

چاپ کتاب | چاپ و تبلیغات محیا

چاپ کتاب | چاپ و تبلیغات محیا


رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در نشست خبری گفت: امسال کل فرآیند تهیه کاغذ ایرانی را از طریق شرکت‌های داخلی تامین کردیم و سال آینده یعنی مهرماه ۱۴۰۳ همه کتاب‌های درسی با کاغذ ایرانی را تولید می‌کنیم. 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در نشست خبری یکشنبه  (19 شهریور ماه) با اصحاب رسانه به تشریح عملکرد و اقدامات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی پرداخت. لطیفی در این نشست اظهار کرد: سال گذشته با استفاده از یافته‌های مجموعه‌های مختلف کشور یک نیازسنجی منسجم انجام دادیم. براساس این سنجش، ۱۰۰ یافته پژوهشی به دست رسید که با تحلیل این یافته‌ها مجموعه‌ای از شایستگی‌ها احصاء شد و این نظام‌واره شایستگی، براساس همین دستاوردها تدوین شد.   

رئیس سازمان پژوهش برنامه درسی با بیان اینکه این نظام‌واره اکنون تدوین و در مرحله پایانی تامین اعتبار قرار دارد، گفت: این نظام‌واره بر پایه چهار شایستگی هویت، تفکر، تعقل و ارتباط مسئولانه استوار است و در طراحی کتاب‌‌های جدید و موقعیت‌های یادگیری جدید، یکی از نقاط تمرکز آموزش و پرورش توجه بر تامین این شایستگی‌ها استوار است.  وی با اشاره به تدوین بیانیه هویت در دوره‌های تحصیلی گفت: بر این اساس ماموریت اساسی را هر دوره تحصیلی  مشخص کنیم و راهنمای برنامه درسی  اصلاح خواهد شد؛ همچنین باز طراحی جدول عناوین دروس و زمان آموزش نیز در دستور کار  است، زیرا جدول عناوین دروس از دهه هشتاد تاکنون تغییری نکرده است. 

طراحی جدید برای کتب درسی

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: این سازمان امیدوار است؛ بتواند برای دوره ابتدایی اول و دوم، پیش‌نویس کارشناسی را در 6ماهه دوم امسال به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کند.  لطیفی عنوان کرد: درحال حاضر چهار رشته نظری در متوسطه دوم و دو رشته فنی حرفه‌ای و کاردانش داریم، بررسی این مساله که متوسطه دوم نیز باید همین طراحی را داشته باشد یا یک تلفیقی رخ دهد. این موضوع در کارگروه مربوطه در سازمان در حال بررسی است؛ راهنمای تفصیلی را نیز برای عناوین درسی تولید خواهیم کرد.  

 رئیس سازمان پژوهش برنامه درسی از برگزاری دوره آموزشی چند‌روزه برای معلمان ابتدایی درباره بسته‌های تربیت و یادگیری، خبر داد و اظهار کرد: دوره آموزشی محدود برای توجیه همکاران دوره ابتدایی نسبت به تغییر تحول برنامه درسی با همکاری معاونت ابتدایی برگزار شد. در این دوره معلمان با تجربه مقطع ابتدایی در دوره آموزشی چند روزه شرکت کردند.  وی درباره تولید کتاب با کاغذ ایرانی گفت: سال گذشته ۶۷ درصد کتاب‌های درسی و ۱۰۰ درصد جلد کتاب‌ها با مقوای تولید داخل تامین شد. فرآیند چاپ کتاب‌ها از سال گذشته آغاز شده بود؛ به‌طوری‌ که در مهرماه ۱۴۰۲حدود ۶۷ درصد کتاب‌های درسی با کاغذ ایرانی و ۱۰۰ درصد جلد کتاب‌ها با مقوای تولید داخل چاپ شدند. 

فرآیند تامین کاغذ ایرانی

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: امسال کل فرآیند تهیه کاغذ را از طریق شرکت‌های داخلی تامین کردیم و سال آینده یعنی مهرماه ۱۴۰۳ همه کتاب‌های درسی را با کاغذ ایرانی داخلی تولید می‌کنیم.   لطیفی با بیان اینکه سال‌های ۹۱ تا ۹۷ کتاب‌هایی داشتیم که بدون اجرای آزمایشی و بعضا بدون برگزاری دوره آموزشی برای معلمان وارد مدرسه می‌شدند، عنوان کرد: بر همین اساس بود که کتاب‌های تازه‌تالیف بدون برگزاری دوره آموزشی برای معلمان وارد مدارس می‌شد و همین مساله موجب می‌شد، معلمان هیچ فهمی از این کتاب‌ها نداشته باشند.   

وی با اشاره به اینکه سال ۹۰ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند برنامه درسی ملی تصویب شد و در آن زمان سازمان مکلف بود بخشی از آنچه در این اسناد برعهده او گذاشته بودند را انجام دهد، گفت: اجرای نظام آموزشی 6،‌سه،سه آموزش و پرورش را در یک فرآیند بسیار فوری و بدون زمان کافی قرار داد؛ به‌طوری که درگیر این مساله شد که برای پایه ششم ابتدایی بتواند معلم تامین کند. بر همین اساس؛ آموزش و پرورش و سازمان پژوهش برنامه درسی مکلف شدند در بازه محدود زمانی برخی کتاب‌های درسی را برای پایه ششم تولید کنند و این کار بدون اینکه طراحی کافی برای این تولید کاغذ ایرانی داشته باشند؛ انجام شد.     

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، با بیان اینکه این سازمان در آن سال و چند سال بعد از آن ناگهان درگیر فرایند تولید کتاب درسی بدون پیش‌نیاز مفهومی و برنامه درسی لازم شد، اظهار کرد: سازمان در برخی زمینه‌ها در سال‌های ۹۱ تا ۹۸ عملا کاری نتوانست بکند به‌جز تعدیل و اصلاح کتاب‌های سال‌های قبل و ارائه آن‌ها به‌عنوان کتاب‌های جدید و این امر به سازمان تحمیل شد.

اخبار

چاپ محیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *